ارتباطات سازمانی به عنوان یکی از وظایف مدیران،به تفصیل در این درسنامه عنوان شده است در بخش اول مفاهیم و تعاریف ارتباطات در ادامه ،الگوهای ارتباط انسانی ارتباطات در سازمان و مهارتهای ارتباطی درون) ،فردی میان فردی و جمعی)؛ تشریح شده است. در ابتدای هر ،گفتار هدفهای رفتاری تشریح شده .است در پایان هر گفتار نیز سئوالات تحلیلی برای درک بهتر مطالب و بحث در دوره های آموزشی؛ قید شده است.
- قطع کتاب: رقعی
- تعداد صفحات: 117 صفحه
- شابک:9786006719337
- ناشر:مرکز آموزش مدیریت دولتی
- زبان کتاب: فارسی
- ارتباط با نویسنده:saeedi378@yahoo.com
بخشی از کتاب
بدون شک ارتباطات (communication) یک مقوله عام انسانی است و بشر از ابتدای خلقت حتی با رسم تصاویر با همنوعان خود در ارتباط بوده است؛ اما در این درسنامه نگارنده سعی دارد بر اساس اهداف رفتاری مورد انتظار، صرفاً به دنبال بررسی ارتباط سازمانی بپردازد و در تمام سطور آن سعی شده است، مطالب به شکل کاربردی و نه تنها نظری پرداخته شود. در پایان هر گفتار نیز سئوالات تحلیلی و با هدف بحث و بررسی به ویژه در دوره های آموزشی مطرح شده است؛ که امید است موجب تکمیل مباحث عنوان شده باشد.
صاحبنظران مدیریت را فرایند به کارگیری موثر و کارآمد منابع انسانی و مادی برمبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده می دانند که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و سرپرستی(رهبری، انگیزش و ارتباطات و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده؛ صورت می گیرد.
در این تعریف به حساس ترین وظیفه مدیر یعنی هدایت و سرپرستی اشاره شده است. این وظیفه بیشترین ارتباط را با نیروی انسانی دارد و به سه طریق صورت می گیرد
رهبری اثربخش
هدایت از طریق انگیزش کارکنان
هدایت از طریق برقراری ارتباطات موثر(همان منبع)
به این ترتیب یکی از وظایف مدیر در سازمان برقراری سیستم ارتباط منظم و کارآمد در سازمان به شمار می آید و به تجربه ثابت شده است نبود ارتباط صحیح و اثر بخش گردش امور را مختل می نماید و می توان ادعا نمود.