رویکردهای نوینی در رابطه با رهبری مطرح هستند که هریک می توانند به رفتارها و تعاملات سازمانی جهتی شایسته و مناسب بدهند، اما رویکرد رهبری معنوی، که به نحوی رویکردهای دیگر را در درون خود دارد، می تواند در امر مدیریت مدارس کارآیی و اثر بخشی خوبی داشته باشد و مدیران و تصمیم گیران و برنامه ریزان را برای تحول در آموزش و پرورش یاری رساند.
کتاب “مدیریت مدرسه مبتنی بر رهبری معنوی” نوشته دکتر حسن ملکی و دکتر کیومرث امجدیان است که با بهره گیری از رویکرد اکتشافی، سعی بر آن دارد از طریق ارائه ی مدلی برای مدیریت مدارس با رویکرد رهبری معنوی(مشتمل بر مولفه های ایمان، تعهد سازمانی، معناداری کار و تقوا)، تحول را از مدرسه، به عنوان بخش زیربنایی آموزش و پرورش، رهنمون شود. این کتاب هم راهنمایی برای مدیریت بر اساس معنویت است و هم اینکه معیارها و شاخص هایی را جهت ارزیابی مدیران در سطوح مختلف را ارائه می نماید. در واقع می توان گفت کتاب حاضر تنها تئوری هایی جهت مطالعه را ارائه نمی کند، بلکه راهنمایی جهت مدیریت در سطوح مختلف می باشد.
این کتاب در قالب شش فصل نگاشته شده است که عبارتند از:
فصل اول) معنویت
فصل دوم) معنویت و تعلیم و تربیت
فصل سوم) رهبری معنوی
فصل چهارم) مدیریت مبتنی بر رهبری معنوی
فصل پنجم) مدلی برای مدیریت مدرسه مبتنی بر رهبری معنوی
فصل ششم) شرایط و استلزامات اجرایی
مطاله این کتاب به معلمان، مدیران، معاونان مدارس، کارشناسان سازمان آموزش و پرورش ،مدیران مالی و مدیران میانی سازمان آموزش و پرورش و همچنین دانشجویان مدیریت آموزشی توصیه میشود.