یکی از دغدغههای من مربوط به خاطرات عهد «شبهدقیانوس» کودکی تا دوران «شبهمدرن» نوجوانی این بوده که برای کودکان و نوجوانان فکر و ایده جدید خلق و تولید کنم. با آنها حرف بزنم. بهحرفها و مطالبشان توجه کنم. دلم میخواهد بعد از نیمقرن گذشت زمان، تصاویر و تصوّرات ذهنی کودکی و نوجوانیام را دوباره زنده و با نوشتن، آنها را جاودانه کنم. از یک نقطه شروع کنم که شروع خوبی است برای رسیدن به چندنقطه و بعد تشکیل خط و نقاشی، برای نوشتن و ثبت در تاریخ، برای رشد و توسعه، برای زندگی و پیشرفت. برای اینکه حساس بشوم و برای اینکه جواب بعضی از استدلالهای خودم را بدهم و شاد یا ناراحت بشوم. از بعضی نوشتهها و حرفهایم بخندم و بخندانم که گفتهاند: خنده دوای هر درد بیدرمانی است! هرچند بهتصویرکشیدن تصورات ذهنی که مطرح میشود، سخت است، ولی با چند نقطه (نکته) شروع و با خط و خطاطی، خطخطیکردن، نقش و نقاشیکردن بر کاغذ ادامه مییابد. به اینمعنی که؛ وقتی قلم به حرکت در میآید، از یکنقطه شروع میشود و با یاری پروردگار به چندنقطه پرورش مییابد و کمکم روانتر مینویسد و نقش میآفریند. ترجیح دادم خاطراتم را بهصورت داستانهای کوتاه و ناپیوسته بنویسم. پیوستگی داستانکها را خواننده در ذهن خودش انسجام میبخشد. هنر ایننوع نوشتار باید معطوف به اصل عدم تناقض درتمام مراحل زمانی و مکانی و مفاهیم بهکاررفته در متن داستانکها باشد. داستاننویسی ارادهی قوی همراه با تمرین و مطالعه میخواهد تا دایرهی استفاده از لغات، اصطلاحات و ضربالمثلها تقویت شود. تمرین را با نوشتن چند خاطره در فضای مجازی و در یک گروه فامیلی شروع کردم. دو سال طول کشید تا خاطراتم را در قالب داستانکهایی در اندازهی یک تا سه صفحه، مربوط به زندگی خودم را از عهد «شبهدقیانوس» کودکی تا دوران پُر مخاطره «شبهمدرنیزم» نوجوانی،بنویسم...
داستانسرایی، تأثیر زیادی روی روحیهی کودکان و نوجوانان داشته و باعث پرورش ذهن، شکوفایی استعداد و خلّاقیت در زندگی آنها میشود. بچّهها غالباً شبها در ادامه شنیدنِ داستان، میخوابند. اگر هم نخوابند، آرامش لازم برای خواب را بهدست میآورند. اگر هر شب همانداستان قبلی را برایشان تکرار کنیم، با اشتیاق گوش میدهند. در تکرار، اگر جایی را اشتباه کنیم، آنها یادآوری میکنند و خودشان آنقسمت را نقل میکنند. برای کودکان و نوجوانان، داستانهای کوتاه (داستانکها) مطلوبتر، جذّابتر و شیرینتر از داستانهای بلند جلوه میکند. چه آنکه بهتعبیری؛ «کم هم زیاد است» و «کوچک نیز زیباست» و بهقول نظامی؛ «کم گوی و گزیده گوی چون دُر ...»، دُرّی کوچک در درون صدف که ظهورش، بهمثابه انفجار نور در ذهن کودکان تداعی میشود.
فهرست کتاب:
فهرست بر اساس نام های داستانک ها و بر ترتیب حروف الفبا تنظیم شده است.
خواندن این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد میکنید؟
این کتاب مناسب دانش آموزان بیشتر از چهارم ابتدایی و دبیرستانی هاست.
درباره بازنشسته اهل قلم
سیدابوالقاسم هاشمی
متولد 15تیر1334(تهران)
بازنشسته وزارت علوم تحقیقات و فناوری
دوست عزیز! کتاب_باز فروشگاه نیست و هدف آن معرفی بازنشستگان اهل قلم و کتابهای ایشان است.صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه خرید و فروش کتاب هیچگونه فعالیتی ندارد.

فایل راهنمای ارسال آثار