365 رهنمود مؤثر در صلح و سازش

مهارت‌های کلیدی وساطت و میانجی‌گری

مهارت‌های کلیدی وساطت و میانجی‌گری

میانجی‌گری، فرآیندی است که در آن شخص بی‌طرف (میانجی گر) به دو طرف درگیر در یک اختلاف کیفری کمک می‌کند تا به توافقی داوطلبانه و پایدار دست یابند. این فرایند به‌جای تمرکز بر تعیین گناه یا بی‌گناهی، بر حل مشکلات و نیازهای طرفین متمرکز است. افراد به سراغ میانجی‌گری می‌روند تا صلح برقرار شود نه جنگ، لذا در این فرایند مجموعه‌ای از مهارت‌ها و طرز فکرهای متفاوت لازم است. فرد میانجی توانایی‌هایی دارد که از آنها برای کمک به افراد مختلف و حل تعارض استفاده می‌کند. این مهارت‌ها به او کمک می‌کند تا در شرایط مختلفی کار کند و بحث را تسهیل کند تا اطمینان حاصل شود که طرف‌های درگیر می‌توانند به توافق برسند. در این کتاب مهارت‌ها و راهبردهای مورد نیاز افرادی که در جایگاه میانجی¬گری می‌نشینند به‌صورت کلیدی و در پنج گروه آمده است. سعی بر این بوده است که مطالب با زبانی ساده و ترتیبی منطقی آورده شود تا خواننده نهایت استفاده را ببرد
مطالعه این کتاب به چه کسانی پیشنهاد می شود؟
در این کتاب مهارت‌ها و راهبردهای مورد نیاز افرادی که در جایگاه میانجی¬گری می‌نشینند به‌صورت کلیدی و در پنج گروه آمده است. سعی بر این بوده است که مطالب با زبانی ساده و ترتیبی منطقی آورده شود تا خواننده نهایت استفاده را ببرد. مهارت‌های کلیدی میانجی‌گری در دعاوی نه‌تنها برای میانجی¬گران حرفه‌ای، بلکه برای هرکسی که به دنبال بهبود روابط و حل‌وفصل اختلافات در زندگی شخصی و حرفه‌ای است، منبعی ارزشمند و الهام‌بخش خواهد بود.
  • تالیف و گردآوری: اکبر روحی، دکتر شیرین سلیمی
  • قطع کتاب: وزیری
  • تعداد صفحات: 134صفحه
  • شابک: ۹۷۸۶۲۲۴۳۹۰۵۶۱
  • ناشر: مجد
  • زبان کتاب: فارسی
  • نوبت و سال چاپ: اول
  • ارتباط با نویسنده:a.roohi2007@yahoo.com
بخشی از کتاب  
 مذاکره اساس میانجی‌گری است. در حقیقت، میانجی‌گری مورد خاصی از مذاکره است که در آن‌یک فرد بی‌طرف از مذاکره حمایت می‌کند. بنابراین، تمرکز بر مذاکره است، نه بر وساطت. استفاده از مهارت‌های مذاکره مهم است و اغلب در ادبیات میانجی‌گری از آن به‌عنوان هستۀ وساطت و در گزارش‌های تاریخی به‌صورت منشأ آن یاد می‌شود. 
میانجی‌گری فرصتی همانند مذاکره است، که دو یا چند طرف با یکدیگر یا از طریق یک شخص ثالث ارتباط برقرار می‌کنند تا به توافقی در مورد یک مسئله برسند. «مورد خاص» میانجی¬گری این است که اشخاص ثالث خارجی طرفین را در بحث‌هایشان همراهی می‌کنند. هافت، میانجی¬گری را «حمایت از مذاکره به واسطۀ کمک‌کننده¬ای بی‌طرف» تعریف می‌کند. بنابراین تمرکز بر مذاکره است، نه میانجی¬گری. مهم است که این مورد را تأکید کنیم، زیرا مردم تمایل دارند خود را جدی‌تر از آنچه هستند، نشان دهند. 
در میانجی‌گری، مهارت‌های مذاکره مهم است در بیشتر متون و پژوهش های مرتبط با وساطت، به این مهارت ها به عنوان هسته اصلی این فرآیند اشاره شده است. اشتراک اساسی که بین مذاکره و میانجی¬گری وجود دارد، این است که طرفین چیزی برای حل و فصل با یکدیگر دارند. نتیجه مذاکره یا میانجی¬گری موفق توافقی است که شامل هر دو طرف می‌شود و فرد چیزی را که برای طرف دیگر مفید است یا می‌تواند مفید باشد، رها کند.
در این فرایند منافع مشترکی نیز شناسایی می‌شود. زمانی که طرفی داوطلبانه وارد فرایند مذاکره می‌شود، می‌توان استنباط کرد که انگیزه‌ای قوی برای حل مسئله وجود دارد. این ممکن است ناشی از یک مسئله واقعی، چالش در روابط بین‌فردی یا نیاز شخصی باشد. در حالی که افرادی که به میانجی¬گری می‌آیند اغلب انتظار دارند تعارض خود را حل کنند، صلح ایجاد شود و دوباره با هم کنار بیایند، مذاکره‌کنندگان عمدتاً تمایل دارند در مورد موضوع به توافق برسند. علاوه بر این، در بیشتر فرآیندهای میانجی¬گری انتظار می‌رود که فرآیند مشترک رابطه بین طرفین تعارض را در بلندمدت تثبیت کند و تعارضات آینده را بتوان با موفقیت بر اساس این پایه مشترک حل کرد. 
فهرست کتاب:
فرآیند میانجی گری
میانجیگری؛احساسات و عواطف
طرفین دعوی و ویژگیهای تعارض
بایدها و نبایدهای میانجی گری
وظایف میانجی
   درباره بازنشسته اهل قلم

اکبر روحی

متولد ۲۰ شهریور ۱۳۴۹

بازنشسته سازمان آموزش و پرورش

نویسنده و پژوهشگر

کارشناسی ارشد حقوق دادرسی اداری

کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

رییس و عضو هیات رسیدگی به تخلفات اداری-اداره کل آموزش و پرورش- تهران 

کتابهای منتشر شده
  • خودیاری با درمان تک جلسه ای، انتشارات ارجمند ۱۴۰۲
  • ذهن آگاهی برای دانش آموزان(برنامه آموزشی دوره ابتدایی تا پایان متوسطه) ۱۴۰۲
  • تعارض هدیه ای غیر منتظره، انتشارات انجمن اولیا و مربیان ۱۳۹۷
  • خروج از ذهن و ورود به زندگی با همکاری و انتشار دانشگاه آزاد اصفهان ۱۳۹۴
  • به کودکتان کمک کنید تا موفق شود ۱۳۸۸
  • بستنی جادویی ۱۳۸۴
  • چاپ داستان های کوتاه و مطالب علمی در مجلات(کیهان بچه ها-سلام بچه ها و..)از سال ۸۴ تا ۹۲ 

دوست عزیز! کتاب_باز فروشگاه نیست و هدف آن معرفی بازنشستگان اهل قلم و کتابهای ایشان است.صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه خرید و فروش کتاب هیچگونه فعالیتی ندارد.

دانلود

فایل راهنمای ارسال آثار

سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳
12:17
منبع: روابط‌عمومی صندوق بازنشستگی کشوری
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید