پاکات مناقصه شهریورماه گشوده می‌شود

اجرای طرح توسعه فولادسازی اکسین با تکنولوژی اروپا و ژاپن و استانداردهای زیست‌محیطی

مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان تاکید کرد: لازمه تداوم در پویایی و اشتغال‌زایی فولاد اکسین، راه‌اندازی طرح توسعه فولادسازی است.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از فولاد اکسین، امین ابراهیمی امروز در جلسه‌ای با حضور مدیرکل محیط زیست خوزستان و اداره محیط زیست اهواز گزارشی از آخرین وضعیت طرح‌‌های توسعه‌ای این شرکت را اعلام کرد.
وی اظ‌هار داشت: با توجه به نیاز کشور به ورق‌‌های آلیاژی خاص و api، خط نورد ورق عریض فولاد اکسین را‌ه‌اندازی شد که نیاز اصلی آن جهت تحقق این هدف مواد اولیه (اسلب) خاص است که در حال حاضر با توجه به پروژه‌های فولاد اکسین در حوزه تامین ورق‌‌های وزارت نفت در حوزه ترش و شیرین از شرکت فولاد مبارکه تامین می‌شود که آن هم جوابگوی خط نورد اکسین نیست و بر این اساس، لازمه تداوم در پویایی و اشتغال‌زایی فولاد اکسین، راه‌اندازی طرح توسعه فولادسازی است.
وی افزود: مجوز این طرح از سوی هیئت دولت در سال ۱۳۹۶ صادر و در دو مرحله نیز تمدید شد که خوشبختانه با پیگیری‌‌های هیات مدیره و موافقت سهامدارن شرکت از بهمن ماه ۹۸ اقدامات لازم در این خصوص انجام و در شهریورماه گشایش پاکات مناقصه آن برگزار خواهد شد.
ابراهیمی با بیان اینکه «سیستم در نظر گرفته شده در این طرح، بر اساس تکنولوژی روز اروپایی و ژاپنی به صورت احیاء فولادسازی به ورق است»، تصریح کرد: این طرح برای اولین در کشور و با رعایت پروتکل‌‌های زیست محیطی اتفاق خواهد افتاد که راه‌اندازی ان موجب اشتغال‌زایی مستقیم ۱۰۰۰ نفر مستقیم و ۷۰۰۰ نفر غیرمستقیم در این شرایط خواهد شد.
اصرار خاصی بر احداث تصفیه‌خانه مستقل نداریم
در ادامه این نشست، مدیرکل محیط زیست خوزستان بر ضرورت همکاری و همیاری فولاد اکسین در موضوعات محیط زیستی و راه‌اندازی طرح عظیم فولادسازی تاکید کرد.
محمدجواد اشرفی بیرگانی گفت: شرکت فولاد اکسین برای استان خوزستان و کشور در پروژه خط انتقال نفت گوره به جاسک در شرایطی که درگیر جنگ اقتصادی هستیم، افتخارآفرینی کرده و به همین سبب از مدیرعامل و هیئت مدیره این شرکت تقدیر و تشکر می‌کنم.
وی افزود: در حال حاضر فولاد اکسین بنا بر نظر کارشناسان از لحاظ زیست محیطی بحمدالله هیچ مشکل خاصی ندارد و در موضوع انتقال پساب‌‌های شرکت به چرخش تولید و بهره‌برداری از مزایای آن هم، اگر واقعاً این امکان وجود داشته باشد که به طریق صحیح پساب فولاد اکسین به تصفیه‌خانه شرکت فولادخوزستان متصل شود، اصرار خاصی بر احداث یک سیستم تصفیهخانه مستقل نیست که تحقق این مهم برای دو شرکت مفید است.
استاندارد زیست محیطی طرح فولادسازی
مدیرکل محیط زیست خوزستان در خصوص طرح فولادسازی فولاد اکسین گفت: با توجه به حساسیت این پروژه استراتژیک و زمین‌‌های مناسبی که برای احداث این واحد در مجموعه فولاد اکسین است؛ بنا به مصوبه هیئت دولت مقرر شد که طرح فولادسازی در مجموعه کنونی شرکت راه‌اندازی شود و باتوجه به گزارش‌های امیدوارکننده و استاندارد زیست محیطی که برای طرح فولادسازی ارائه شده، ما امیدوار هستیم که با همکاری و همیاری محیط زیست و فولاد اکسین این پروژه هرچه زودتر افتتاح شود.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های متخصصین فولاد اکسین که به ما داده شد؛ به‌روزترین و مدرن‌ترین روش‌‌ها در طرح فولادسازی به کار گرفته خواهد شد و با نظارت محیط زیست و پایش فولااکسین از این پروژه برای شهر اهواز و برای استان خوزستان به‌عنوان یک فرصت یاد خواهد شد و این صنعت می‌تواند یک الگوی زیست محیطی برای سایر صنایع باشد.
وی در پایان اشاره کرد: در موضوعات محیط زیستی فولاد اکسین، مدیرعامل شرکت نیز حساسیت‌ و دقت نظر ویژهای دارند و ازاینرو ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که انتظارات اکسین پاسخ داده شود و الزامات مدنظر نیز رعایت شود.