در نشست مشترک مدیران ارشد صدا و سیما و شرکت "صنایع شیر ایران" مطرح شد:

نوشیدن شیر جایگزین نوشابه در سریال های تلویزیون

در نشستی که با حضور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) و معاون امور استان های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص فرهنگ‌سازی مصرف شیر و فرآورده های آن تشکیل شد، بر حذف تصویر نوشابه از سریال‌های تلویزیونی و تبلیغ نوشیدن شیر و همچنین اضافه شدن بخش ویژه حمایت از صنعت شیر و لبنیات کشور در جشنواره بعدی تولیدات استان های صداوسیما تاکید شد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما در دیدار مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران با اشاره به ضرورت حمایت از تولیدات ملی و حمایت از اقتصاد کشور، اظهار داشت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید نامگذاری شده، به این معنا که تمام سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید در راستای رونق تولید ملی و حمایت از تولیدات داخلی تدوین و اجرایی شوند.

وی افزود: صنعت شیر و لبنیات یکی از مهمترین بخش‌ها در کشور به شمار می‌رود، زیرا نه تنها به مبحث اقتصاد مربوط است بلکه سلامت جامعه نیز در گرو تغییر اساسی در مصرف لبنیات به خصوص شیر قرار دارد.

دارابی ادامه داد: می‌دانیم سرانه مصرف این ماده ارزشمند در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی است، به طوری که در عرصه‌ بین‌المللی، سرانه مصرف شیر به ۱۶۵ لیتر در سال رسیده ولی در کشور ما این رقم حدود ۷۰ لیتر است.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه برای حمایت از صنعت شیر و لبنیات در ایران و به منظور کمک به سلامت جامعه باید به سمت طرح‌های نوین مدیریت پروژه حرکت کنیم عنوان کرد: اصلاح سرانه مصرف شیر در ایران نیازمند فرهنگ‌سازی صحیح به خصوص از طریق رسانه‌های جمعی است، بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده شود.

وی ادامه داد: مراکز استانی صدا و سیما ظرفیت بالایی در زمینه فرهنگ‌سازی در حوزه‌های گوناگون از جمله ارائه آموزش‌های لازم پیرامون تغذیه سالم دارند؛ بنابراین در جشنواره بعدی تولیدات مراکز، بخش ویژه‌ای با موضوع حمایت از صنعت شیر و لبنیات پیش‌بینی شده و تیم مشترکی با حضور کارشناسان رسانه و صنایع لبنی، آثار مرتبط با این موضوع را داوری خواهند کرد.

دارابی با تاکید بر ورود مواد لبنی به سبد اصلی تغذیه خانواده‌های ایرانی گفت: یکی از آسیب‌های جدی در این حوزه، مصرف بالای نوشابه در جامعه است؛ بنابراین تصمیم گرفته شده در فیلم‌ها و سریال‌ها و سایر برنامه‌های رسانه ملی، مصرف این ماده به طور کلی حذف و در عوض، استفاده از شیر و خوراکی‌های مفید تبلیغ شود.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی به ویژه برای کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: لازم است موارد تبلیغی و آموزشی برای اصلاح الگوی تغذیه‌‌ای بیش از گذشته در رسانه ملی تقویت شود.

وی به اصول اساسی سبک زندگی سالم اشاره و ابراز کرد: یکی از این اصول، تغذیه سالم است؛ جامعه‌ای که تک تک مردان و زنان آن جسمی سالم داشته باشند، زمینه پرورش و ارتقا روحی و روانی بیشتری هم خواهد داشت؛ بنابراین تبلیغات درباره مصرف شیر و لبنیات در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، گامی در راستای تحقق این هدف محسوب می‌شود.

عبدالله قدوسی مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) نیز در این نشست به نقش و تاثیر مجموعه عظیم صدا و سیما در اطلاع رسانی و ارائه آگاهی های لازم به مردم در زمینه های مختلف به ویژه تغذیه سالم و استفاده از مواد لبنی پرداخت.

قدوسی با اشاره به خبر وجود سم آفلاتوکسین در شیر در یک برنامه تلویزیونی، تاکید کرد: این اظهارات در چند هفته اخیر باعث دودلی هموطنان عزیزمان در مصرف شیر شد. امروز استاندارد غذایی کشور ما به ویژه در حوزه شیر و فرآورده های آن متناسب با استاندارد اروپا است و میزان آفلاتوکسین شیر در کشورمان حتی از میزان آفلاتوکسین در آمریکا هم کمتر است.

حسین چمنی مشاور انجمن صنایع لبنی ایران نیز در ادامه این نشست به اهمیت نقش مصرف شیر در سلامتی انسان اشاره کرد و گفت: استفاده مستمر شیر و فرآورده های شیری از ابتدای تولد تا پایان عمر یک امر ضروری است و حتی این نکته در آیان و روایات دینی هم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی یادآور شد: رتبه ایران در مصرف شیر بسیار پایین تر از استاندارد جهانی است. بنابراین نیاز است تا مدیران رسانه ملی به این موضوع توجه جدی کرده و نسبت به افزایش آگاهی عمومی و تشویق مردم به مصرف شیر و لبنیات اقدام مستمر و جدی انجام دهند.

گفتنی است، پیش از آغاز این نشست سنجش تراکم استخوان اعضای جلسه، توسط کارشناسان صنایع شیر ایران انجام شد.