مدیرعامل تعاونی پیشکسوتان عرصه آب کشور مطرح کرد:

تعاونی ها ظرفیتی برای استمرار خدمت بازنشستگان

تعاونی ها یا به اصطلاح cooperatives از جمله عوامل و ابزار رشد و توسعه اقتصادی در کشورها محسوب می شوند. تاریخچه تشکیل اولین تعاونی به سال ۱۸۴۳ میلادی در راچدیل انگلستان و در ایران نیز به ۱۳۰۳ می رسد. طبق برنامه پنجم توسعه بخش تعاونی باید یک چهارم سهم اقتصاد ایران را به خود اختصاص دهد، اما امروز این عدد بسیار کمتر از ۲۵ درصد و چیزی بین ۵ تا ۷ و در خوشبینانه ترین حالت ۸ درصد است. تعاونی «تکاپویان همگام» یکی از تعاونی هایی است که به همت بازنشستگان و پیشکسوتان عرصه آب کشور، از ۲۰ سال پیش فعالیت تخصصی و فنی خود را آغاز کرد.

مدیرعامل تعاونی تکاپویان همگام در گفتگو با اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص راه اندازی تعاونی پیشکسوتان عرصه آب، گفت: ایران اگرچه کشوری خشک و نیمه خشک است، اما با وجود متعهدان سختکوش در حوزه آب و آب شناسی و به پشتوانه دانش و فرهنگ ایرانیان در مدیریت و بهره برداری از آب، این کارشناسان متعهد و متخصص توانسته اند حتی در کویرها و مناطق دوردست این مرزوبوم کمر همت به خدمتگزاری برای محروم ترین مناطق که با آب سالم فاصله زیادی داشته اند، ببندند.

مهندس مسعود مالک گفت: تعاونی تکاپویان همگام از ۲۰ سال گذشته تا کنون با تکیه بر تعهد و دانش پیشکسوتان شرکت آب منطقه ای تهران یا همان سازمان آب سابق، و در بخش های مختلف و متعددی چون قضاوت های فنی و راه اندازی کلیه سیستم ها و تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب، ارائه راهکارها و مدیریت مطلوب در اجرای طرح های سالم سازی آب، بررسی مناسب در روش ها و سیستم بهره برداری از تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب، توجه به اطلاعات پایه ای مورد نیاز در استانداردهای لازم و برگزاری دوره های آموزشی در زمینه بهره برداری بهینه از منابع آب گام در مسیر خدمتگزاری صادقانه به مردم کشور گذاشته است.

مالک با اشاره به اینکه این تعاونی در بهمن ماه ۱۳۷۷ با شماره ۱۴۷۰۰۰ به ثبت رسید، گفت: هدف ما از تشکیل این تعاونی که متشکل از بازنشستگان متخصص و با تجربه حوزه آب است، استفاده از ظرفیت بالای کارشناسان و تکنیسین های مجرب بازنشسته شرکت های آب منطقه ای تهران، قم، سمنان، قزوین و استان مرکزی آغاز به کار کرده است و در حال حاضر ۶۲۰ نفر سهام دار دارد.

وی تصریح کرد: فعالیت های انجام شده این شرکت که در حال حاضر دارای ۱۶۱ میلیون تومان سرمایه ثبت شده است، از ابتدای تأسیس شامل پروژه های مطالعاتی، اجرایی و خدماتی مختلفی از جمله ۱۱ مورد قراردادهای میله کوبی حریم بستر رودخانه ها و احداث ایستگاه های هیدرومتری و نگهداری خط انتقال آب طالقان به تهران، ۴ مورد قراردادهای اندازه گیری آب رودخانه های استان تهران، ۲۴ مورد قراردادهای نظارت بر حفاری چاه ها و نقشه برداری و مرمت و بازسازی شبکه های آبیاری، ۱۸۹ مورد قراردادهای تأمین نیروی انسانی شامل نیروهای دفتری، خودرویی، نگهبانی، فنی و مهندسی و پشتیبانی و ۱۷ مورد نیز قراردادهای نگهداری و ایجاد فضای سبز حوزه های سدهای استان تهران و حوزه ستادی شرکت آب منطقه ای تهران است که این موارد بخشی از فعالیت های تعاونی است.

مالک ادامه داد: همچنین تعاونی تکاپویان همگام هم اکنون ۳۵ درصد سهام شرکت بهره برداری شبکه آبیاری دشت ساوه را در اختیار دارد و کار توزیع و بهره برداری از شبکه کانال های آبیاری دشت ساوه توسط این تعاونی در حال انجام است. این دشت با وسعتی حدود ۱۰۰ هزار هکتار در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد.

مدیرعامل تعاونی تکاپویان همگام گفت: از سال ۷۷ تا ۹۰ این تعاونی ۳۱۰ پروژه در سطح استان های تهران، مرکزی، البرز، سمنان، قم و قزوین اجرایی کرده است که در هفت سال اخیر نیز ۳۲۳ پروژه اجرایی شده است.

مالک با بیان اینکه تشکیل و راه اندازی تعاونی ها توسط پیشکسوتان هر عرصه و حوزه تخصصی، علاوه بر کمک به نشاط و پویایی اجتماعی و استمرار روابط کاری و دوستانه بازنشستگان به توسعه اقتصادی کشور منجر می شود، گفت: رویکرد تعاونی تکاپویان همگام در طول ۲۰ سال از عمر آن استفاده از تخصص و دانش کارشناسان شرکت آب منطقه ای تهران بوده که خوشبختانه عملکرد قابل توجهی نیز داشته است.