معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشریح کرد:

دستاوردهای انقلاب در حوزه بهداشت و درمان

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، به تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان کشور پرداخت.

ایرج حریرچی، در برنامه “تیتر امشب” شبکه خبر، با اشاره به افزایش سن امید به زندگی ایرانیان از ۶۳.۸ به ۷۶.۲ سال، گفت: سازمان بهداشت جهانی از نظر شاخص توسعه انسانی کشورها را به چهار دسته طبفه بندی کرده است که ایران جز کشورهای رده بالا از نظر توسعه انسانی قرار دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، با اعلام این مطلب که مرگ و میر نوزادان به کمتر از ۱۵ نفر در ۱۰۰۰ نوزاد رسیده است، گفت: در دهه ۵۰ از هر یک هزار کودک ۲۰۰ نفر قبل از ۵ سالگی فوت می‌کردند که این میزان به ۱۷۴ نفر در اوایل انقلاب و امروز به زیر ۱۵ نوزاد رسیده است.

وی در ارتباط با میزان مرگ و میر مادران باردار نیز گفت: این شاخص نیز حدود ۹۱ درصد کاهش پیداکرده است.

حریرچی با عنوان این مطلب که رویکرد ما بعد از انقلاب اسلامی عدالت محور و توجه به مناطق محروم بوده است، گفت: در اوایل انقلاب ۷۵ درصد از جمعیت ما در روستا زندگی می‌کردند که در آن زمان تعداد ۱۵۰۰ خانه بهداشت، خدمات به مردم ارائه می‌دادند که امروز با ۲۱ میلیون روستایی ۱۷ هزار ۹۴۵ خانه بهداشت و ۲ هزار و ۹۱۴ مرکز بهداشت روستایی در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات تقریبا رایگان هستند.

حریرچی افزود: تعداد پزشکان ما در اوایل انقلاب ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود که در حال حاضر ۱۷۷ هزار پزشک و دندانپزشک در کشور فعالیت می‌کنند.

وی با عنوان این مطلب که در دهه ۵۰ سالیانه ۱۱ تا ۲۰ هزار بیمار به خارج از کشور اعزام می‌شدند، گفت: هریک از این اعزام ها بالغ بر ۳۰ هزار دلار برای کشور هزینه داشت و امروزه کمتر از تعداد انگشتان دو دست بیمار به خارج از کشور می‌رود.

حریرچی افزود: بر اساس سند چشم انداز و سیاست‌های کلی سلامت ابلاغیه مقام معظم رهبری، باید به رتبه اول منطقه در حوزه سلامت برسیم. در تولید علم در حوزه بهداشت و درمان نسبت به جهان سریع ترین رشد را داشته ایم. در سال ۵۷ تنها ۴۵ شهر کشور از آب بهداشتی بهره مند بودند که امروزه به یک هزار و ۱۱۳ شهر رسیده است.

معاون کل وزارت بهداشت، گفت: در دهه ۵۰ پوشش واکسیناسیون ۳۰ درصد بود که در حال حاضر با تمهیدات انجام شده به ۹۸ تا ۱۰۰ درصد رسیده است.