سیاست نما ، نمای سیاست
( نگاهی نو به خط مشی گذاری سازمانهای فرهنگی ایران )
مولف: محمود مروج
قطع کتاب: وزیری
تعداد صفحات : ۲۷۸ صفحه
شابک:۹۷۸۹۶۴۱۲۱۸۱۸۰
ناشر: سروش
زبان کتاب: فارسی
نوبت و سال چاپ: اول-۱۴۰۰
سیاست نما ، نمای سیاست
( نگاهی نو به خط مشی گذاری سازمانهای فرهنگی ایران )
مولف: محمود مروج
قطع کتاب: وزیری
تعداد صفحات : ۲۷۸ صفحه
شابک:۹۷۸۹۶۴۱۲۱۸۱۸۰
ناشر: سروش
زبان کتاب: فارسی
نوبت و سال چاپ: اول-۱۴۰۰
معرفی کتاب
مجموعه حاضر بعد از سخن اغازین و مقدمه در چهار فصل تنظیم شده و هر فصل شامل چند قسمت و زیر بخشهای مربوطه می باشد، در مقدمه به صورت اجمالی به موضوع خط مشی گذاری و اهمیت آن در حیات اجتماعی و همچنین جنبه های نظری و کاربردی آن اشاره گردیده است و به همین دلیل رویکرد کتاب علاوه بر آسیب شناسی خط مشی گذاری در سازمانهای فرهنگی ، بهره برداری عملی و کاربردی از موضوعات مربوطه است . لازم به ذکر است شاکله مباحث و الگوی پیشنهادی خط مشی گذاری در سازمانهای فرهنگی بر امده از پژوهش و تحصیلات تکمیلی و همچنین تجربیات سازمانی مولف بوده است. براین اساس :
فصل اول کتاب بیشتر به مفاهیم اساسی خط مشی گذاری عمومی اشاره شده است که شامل : تعریف خط مشی عمومی و نظرات اندیشمندان نسبت به تنوع تعاریف در مباحث خط مشی عمومی ، کاربردی بودن علوم خط مشی ، ویژگیهای علوم خط مشی ،فرایندی بودن و مراحل فرایند خط مشی گذاری، مدلهای خط مشی گذاری عمومی ، مسئله شناسی در فرایند خط مشی گذاری و اینکه چگونه دستور کار برای خط مشی گذاری شکل می گیرد ، اشاره شده است . در ادامه واکاوی مرحله اجرای خط مشی عمومی و ارتباط ان با مراحل تدوین و ارزیابی ، تئوریهای اجرای خط مشی دولتی ، نقش بوروکراسی در اجرای خط مشی ، موانع اجرای خط مشی های دولتی ، جمله کلیدی و معنا دار، اثر خط مشی با برون داد خط مشی مشابه نیست ، رویکردهای ارزیابی و چرخه ارزیابی خط مشی نکاتی بیان شده است ، علاوه بر این چند موضوع مرتبط با خط مشی از جمله : ابزارهای خط مشی، چیستی عقلانیت در خط مشی گذاری، رویکرد خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد و پویش عوامل موثر بر خط مشی گذاری عمومی نکاتی ذکر شده است .
فصل دوم بیشتر به مباحث فرهنگی و مدیریت فرهنگی با محوریت خط مشی های فرهنگی اشاره شده است که زیر مجموعه های مباحث شامل : در باره فرهنگ ، تعریف فرهنگ ، دریافت های توصیفی و نمادین از فرهنگ ، کارکردهای فرهنگ ، جلوه های مختلف فرهنگ ، دیدگاه مکاتب مختلف در باره فرهنگ ، جهانی شدن فرهنگ و ویژگیهای بارز فرهنگ جهانی ، جامعه شبکه ای و چالشهای فرهنگی ، عام گرایی و خاص گرایی فرهنگی ، هویت فرهنگی و فرو ریزی ارکان هویت فرهنگی اشاره شده است ، فرهنگ عمومی یکی از مباحث مهم فرهنگی است که در این فصل لحاظ شده است و در ذیل ان مباحثی از قبیل : عوامل و عناصر موثر بر فرهنگ عمومی ، اسیب شناسی فرهنگ عمومی شامل : فرهنگ سراب ، فرهنگ بی ثباتی ، فرهنگ اضطراب ، فرهنگ واسطه ، فرهنگ صدف ساز و فرهنگ خودازاری بیان شده است ، بعد از ان به موانع توسعه فرهنگی و یا بن بست پژوهشی و علمی مرتبط با ان اشاره شده است . در اخر فصل به مبحث اصلی فصل یعنی خط مشی های فرهنگی اشاره شده است که در ذیل این مبحث و مرتبط با خط مشی های فرهنگی به نکاتی از جمله : سیاست گذاری و توسعه فرهنگی از دیدگاه مدیرکل پیشین یونسکو ، دیدگاههای موافق و مخالف در باره سیاست پذیری فرهنگ ، سطوح مختلف خط مشی گذاری فرهنگی ، توسعه فرهنگی ، سیاستهای فرهنگی سنتی و جدید ، گذری به نظرات سیر فرهنگ در ایران ، اصول سیاست های فرهنگی در ایران اشاره شده است . مضاف بران نکات کلیدی مرتبط با مباحث خط مشی گذاری فرهنگی شامل : مدیریت فرهنگی ، سازمان فرهنگی ، فعالیت فرهنگی ، صنایع فرهنگی ، شاخه های گوناگون صنایع فرهنگی و پدیده امپریالیسم فرهنگی به صورت اجمالی بیان گردیده است .
فصل سوم بیشتر به اسیب شناسی و بایسته های خط مشی گذاری سازمانهای فرهنگی اشاره شده است و در ذیل ان مباحث : چرخه خط مشی در سازمانهای دولتی ( فرهنگی ) و مباحث پیرامونی ، ارائه راهکار و الگوی خط مشی گذاری در سازمانهای فرهنگی و قسمت اول الگوی خط مشی گذاری مورد اشاره ، مباحث مربوط به تدوین خط مشی ها شامل : اسیب شناسی کلی ، اسناد بالا دستی ، شناسایی و شفافیت در بازیگران خط مشی ، نظام ارزشی حاکم بر سازمان ، ساختار خط مشی گذاری سازمان ، محیط های موثر بر خط مشی های سازمانهای فرهنگی ، تعامل و برمانه ریزی در حوزه بین الملل ، رخدادها و رویدادهای ملی و منطقه ای و بین المللی و مخاظب شناسی می باشد . درقسمت دوم فرایند خط مشی گذاری مباحث پیرامون اجرای خط مشی ها شامل : فرهنگ سازمانی و روشهای توسعه و اعتلای فرهنگ سازمانی ، ساختار منعطف و تسهیل کننده ، مدیریت سرمایه های انسانی و چالش های ان ، سبک مدیریت در سازمانهای فرهنگی ، مدیریت تکنولوژی ، چگونگی تعامل و ارتباط با سازمانهای دیگر ، مروری بر طرح تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت انها ، برنامه عملیاتی و اصول کاری ، اقتصاد فرهنگ و استفاده از نخبگان فرهنگی در بخش های مختلف را می شود نام برد .و در مرحله ارزیابی خط مشی ها به موارد : اثربخشی و کارائی سازمانهای فرهنگی ، توسعه خدمات و تولیدات فرهنگی ، ضرورت خلاقیت و نواوری در سازمان و کارافرینی فرهنگی را می شود نام برد . در بخش پایانی فصل مروری بر نظریه ساخت اجتماعی واقعیت و مقایسه و بیان کاربردهای ان در خط مشی گذاری سازمانهای فرهنگی اشاره شده است .
فصل چهارم به چند نمونه از بیانات و نظرات خبرگان فرهنگی که در پژوهشهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است بدون دخل وتصرف و تحلیل محتوا لحاظ شده است ، که عناوین ان عبارتند از : سمت و سوی توسعه برنامه های فرهنگی کشور ، چه کسانی از امکانات فرهنگی بهره مندند ، فضای مدیریتی و اداری سازمانهای فرهنگی، حال و هوای کارکنان سازمانهای فرهنگی ، مدیران سازمانهای فرهنگی از کجا بر می خیزند ، رفیق نوازی در بوروکراسی سازمانهای فرهنگی ، ظاهر بینی در پاسداشت ارزشها.و در اخر جمعبندی و نتیجه گیری کلی از مباحث فصول کتاب لحاظ شده است
خواندن این کتاب به چه کسانی پیشنهاد میشود؟
مدیران و برنامه ریزان و کارگزاران فرهنگی
بخشی از کتاب
شاید در یک نگاه، مباحث مربوط به خط مشی گذاری همانند موضوعات نظری دیگر فقط در عالم نظر طرح شده و جایگاه آن در محیطهای علمی و دانشگاهی است و با زندگی مردم ارتباطی ندارد و اگر ربطی به مسائل و زندگی مردم داشته باشد صرفاً یک ارتباط غیرمستقیم و دست چندمین است، به گونه ای که طرح مباحث خط مشی در زمانهای مناسب و فراغت کامل می بایست انجام پذیرد، همانند نگاههایی که به آموزش و پژوهش بوده و معمولا در اولویتهای بعدی به ان توجه میشود . در حالیکه هر مسئله و نیازی در جامعه به وجود میآید و افرادی را تحت تاثیر قرار میدهد لاجرم نیاز به شناسایی و حل مسئله دارد و این فعل و انفعالات دائمی در جامعه ممکن است آشکارا بروز کند و یا مدتی پنهان ماند، و به اشکال مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. به طور طبیعی مردم وقتی با مشکل مواجه میشوند انتظار دارند دولتمردان آن مشکل را به نحو مطلوب حل کنند و ارباب رجوع حاکمیت به نوعی اقشار مختلف مردم است که روزانه به سازمان ها و ادارات دولتی جهت طرح موضوع و رفع مشکلات خود مراجعه میکنند و قسمت عمده مراجعات در ارتباط با مسائل شخصی و حقوقی افراد است که برای آن پیشبینی هایی وجود دارد و بر اساس آن چارچوبها که در قالب قوانین و مقررات اداری هستند پاسخ مسائل مردم داده میشود. اما حیات انسان روز به روز ابعاد مختلفی پیدا میکند و سرعت تغییر و تحولات به شدت شرایط زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده و صورت مسائل ، پاسخهای ممکن را هر روز پیچیده تر میکند. حاکمیت اگر به روز نشود و یا به اصطلاح هوشمندانه عمل نکند هرگز نمی تواند به مطالبات مردم پاسخ مثبتی و اقناعی دهد و یا مردم را راضی نگه دارد. اگر حاکمیت در عصرکنونی به رودخانه خروشان نیازها و مسائل توجه نکند، ساختار آن به مرور زمان ضعیف و غیرکارآمد شده و درهم می شکند، دولتها باید به مسائل مردم رسیدگی کنند و تصمیمات شایسته و تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
پر واضح است که نقش دولتها و تصمیمات و تدابیر حاکمیت برای جامعه حائز اهمیت است و هر تصمیمی در جایی میتواند مشکلی را حل کرده و یا بر مشکلات قبلی اضافه کند بنابراین تصمیم دولتها در برخی موارد ساده و روشن به نظر میرسد و در مواردی آنچنان پیچیده است که نیاز به بررسی همه جانبه دارد و مسائلی در جامعه به وجود میآید که کاملا جنبه بین الاذهانی دارد و فهم درک آن و از همه مهمتر جستجوی راه حلهای ممکن بسیار پیچیده و دشوار است. در چنین شرایطی مفهوم خط مشی و خط مشی گذاری عمومی بیشتر روشن میشود و در فرایند خط مشی گذاری مسائل پیچیده مشخص و در برخی موارد کشف میشود و سپس تدابیر ممکن و تصمیمات مهم برای حل مسئله و پاسخ به مطالبات مردم اتخاذ میگردد که هر کدام از این گامهای مورد اشاره نیاز به فهم درست از مسائل و راهحلها دارد. و در این عرصه علاوه بر دانش نظری وکسب تجربیات جوامع مختلف ، نیاز به بررسیهای کارشناسانه از موضوع و آنچه که در میدان عمل مشاهده میشود یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، بنابراین وقتی اندیشمندان برای خط مشی گذاری تعریفی ارائه میکنند بر اساس مشاهدات و تجربیات و دانش روز، برداشتهای خود را از دریافت مسائل و راه حلهای مربوطه ارائه میکنند. اما راه حل یابی در مسائل اجتماعی نیز سهل و آسان نیست، زمانی که نیازهای جامعه یکسان نبوده و نگاه اقشار مختلف جامعه نسبت به مسائل و نیازها بسیار متفاوت می باشد و این در حالی است که جریان زندگی یک امر سیال و پویاست، رضایت مردم و یا رای مردم نسبت به مسائل و راه حلها ، بسیار پیچیده و چند لایه میتواند باشد چرا که بسیاری مسائل در سطح اجتماع جلوههای گوناگونی داشته و مطالبات متفاوتی را به جا میگذارند و در چنین شرایطی یک حکومتی بخواهد بهترین گزینه ممکن را برگزیند کار مشکلی است.
حال اگر دامنه بحث را به سمت مسائل و مشکلات فرهنگی و خط مشی های فرهنگی ببریم نه تنها از پیچیدگی مسائل کاسته نمی شود بلکه در برخی موارد خط مشی گذاری فرهنگی از خط مشیهای دیگر پیچیده تر میباشد. در حوزه فرهنگ مسائل ارزشی مطرح است و نظام ارزشهای جامعه یک امر بسیط و ساکن نیست بلکه فرهنگ در ذات خود جنبههای زایشی و تکاملی دارد و پیوسته در جریان است و در این عرصه شناخت مسائلی که ارزش محور بوده و مشکلات جامعه به حساب میآید یک مسئله پیچیده به حساب میآید و از طرفی اتخاذ تدابیری که ارزش محور بوده و آرمان گرا باشد و جامعه را به سمت پیشرفت و توسعه سوق دهد و حتی پیشران حرکتهای دیگر شود بسیار دشوار است و این دشواری زمانی چند برابر میشود که جامعه نسبت به خط مشی گذاری فرهنگی قضاوت و داوری کند، چرا که ماهیت مسائل فرهنگی یک ویژگی آینده نگری و پیشنگری دارد و به طور طبیعی افکار عمومی در برخی موارد این مسائل و راه حلها را بر نمیتابد. طوریکه شاید در مقاطعی بتوان قشر نخبگان را نسبت به تصمیمات آینده نگرانه قانع کرد ولی پاسخگویی مناسب به افکارعمومی کار مشکلی است، در شرایط کنونی در سطح کلان خیلی از برنامه ها اجرا میشود و خط مشی های زیادی نیز تدوین شده ولی اجرایی نمیشود و حاصل این نقصان عدم تحلیل درست و ارزیابی کامل از برنامه هاست، طیفهای مختلف نظرات گوناگون عرضه میدارند به ویژه کسانی که ذینفع و یا مخاطب برنامههای فرهنگی هستند. برخی به نظام برنامهریزی نقد دارند و برخی به نحوه اجرا گلهمند هستند. البته در برخی مواقع نارضایتیها منطقی است، اما سخن در این جاست که آیا خط مشی های تدوین شده برای کارگزاران ناشناخته است و یا شناخت کاملی برای اجرا حاصل نشده است و تمام این مسایل با بخشنامه و نگاه ساختاری حل نمیشود بلکه نیاز به کنکاش محتوای خط مشی ها و الزامات اجرایی خط مشی هاست. در نهایت این توافق هست که رضایت طیفهای عموم از فرهنگ و برنامه های فرهنگی قانع کننده نیست و گفتمان زیادی در این بخش وجود دارد ولی زمانی نقد دقیق و کارشناسانه صورت میگیرد که فرایند خط مشی گذاری حوزه فرهنگ به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.
پست الکترونیک
Mahmood.moravej@gmail.com
روش دستری به کتاب
نسخه چاپی و الکترونیکی
دوست عزیز!
کتاب_باز فروشگاه نیست و هدف آن معرفی بازنشستگان اهل قلم و کتابهای ایشان است.صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه خرید و فروش کتاب هیچگونه فعالیتی ندارد.
آدرس: تهران، خيابان دکتر فاطمی، ميدان جهاد پلاک ۶۱
تلفن مرکز ارتباط با ذینفعان: ۲۵۰۰-۰۲۱
فکس: ۸۸۹۶۳۶۰۲
کد پستی: ۱۴۱۴۷۷۱۱۱۸
ايميل: info@cspf.ir
ايميل روابط عمومی: cspfnews@gmail.com
مشارکت مردمی: mosharekatmardomi@cspf.ir