مدیرعامل صندوق بازنشستگی در دیدار با روسای کانون‌های بازنشستگی 12استان دانشگاه‌های علوم پزشکی:

ضرورت ساماندهی و قانونی شدن کانون‌های بازنشستگی برای احقاق حقوق بازنشستگان/پیگیر صدور احکام ۱۵درصد بازنشستگان علوم‌پزشکی هستیم

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری صبح امروز (دوشنبه) در نشست با روسای کانون های بازنشستگی دانشگاه های علوم پزشکی ۱۲ استان کشور گفت: ساماندهی و قانونی شدن کانون های بازنشستگی برای احقاق حقوق بازنشستگان کشوری و دوری از درهم ریختگی و طرح مسائل متنوع و متضاد ضروری است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، «نعمت الله ترکی» در این نشست، اظهارداشت: کانون های بازنشستگی دستگاه‌های اجرایی اکنون پراکندگی زیادی دارند و همین امر سبب شده تا به جای کمک به حل مشکلات بازنشستگان، به پیچیدگی پیگیری ها و سردرگمی این عزیزان منجر شود.

ترکی تصریح کرد: کانون ها و نمایندگان قانونی بازنشستگان برای همکاری و کمک رسمی و قانونی به صندوق بازنشستگی برای حل مشکلات موجود و پیگیری مطالبات بازنشستگان باید وضعیت قانونمند شدن خود را پیگیری کنند.

وی افزود: این درهم ریختگی ها و تعدد افراد یا گروه هایی که خود را نماینده بازنشستگان معرفی می کنند و هریک مطالباتی که گاه در تضاد یکدیگر هستند را مطرح می کنند، هم شرایط پیگیری امور بازنشستگان را دشوار می کند و هم به اهداف کانون های بازنشستگی و صندوق آسیب می زند.

ترکی تاکید کرد: بنابراین خواست ما ایجاد تشکل های قانونی و متحد و همراه است تا صندوق هم بتواند در کنار این نهادهای مشخص و شفاف و قانونی گام های جدی و عملی برای احقاق حقوق بازنشستگان عزیز بردارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: ما در کشورمان قوانین مشخصی در حوزه های مختلف داریم و برای پیگیری این قوانین باید از مبادی رسمی و قانونی پیگیری کنیم. یک بخش قانونی برای پیگیری صندوق های بازنشستگی در تهران و سایر استان ها است و بخش قانونی دیگر کانون های بازنشستگی است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه بیمه درمانی از مهمترین اولویت های صندوق در سال جاری است، گفت: اعتقاد ما این است که امور درمانی بازنشستگان عزیز باید حتی در قالب یک کارت درمانی تعریف شود تا این عزیزان با مراجعه به هر مرکز درمانی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

ترکی اظهارداشت: گام اول ما این است که ماده قانونی امور بیمه تکمیلی بازنشستگان عزیز توسط دستگاه های اجرایی، عملیاتی شود و این موضوع در دست پیگیری است و تمام روش های لازم برای حصول به این هدف درحال انجام است.

ترکی در خصوص منابع همسان سازی بازنشستگان نیز گفت: پیگیری های جدی برای عملیاتی شدن منابع ۹هزار میلیارد تومانی از طریق تهاتر و فروش نفت درحال انجام است.

وی با اشاره به صدور احکام ۱۵درصد علوم پزشکی نیز گفت: صندوق بازنشستگی در زمان گذشته مقصر است که این مساله را به درستی پیگیری نکرده است. ما باید ابتدا منابع لازم برای اجرای این احکام و تعهدات آن را مطالبه می کردیم و در اواسط سال ۱۳۹۹ که بودجه تبدیل به قانون شده بود و چنین منابعی در بودجه پیش بینی نشده بود، باید منابع آن به طور مشخص و شفاف تعیین تکلیف می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و اکنون به یک چالش تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ با پیگیری های انجام شده مبلغ مابه التفاوت احکام ۱۵درصد به حساب بازشستگان مشمول حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی واریز شد و احکام ۱۵درصد نیز بزودی و در صورت نبود موانع قانونی صادر خواهد شد.

در این نشست، روسای کانون های بازنشستگی دانشگاه های علوم پزشکی ۱۲ استان کشور نیز به بیان دیدگاه و مطالبات بازنشستگان این حوزه از جمله صدور احکام ۱۵درصد علوم پزشکی، بیمه تکمیلی درمان، ضرورت اجرای قوانین موجود و نظارت برحسن اجرای قوانین، ایجاد درگاه رسمی برای کانون های بازنشستگی برای جلوگیری از پراکندگی مسائل بازنشستگان عزیز و لزوم اجرای همسان سازی و معوقات سال های گذشته پرداختند.