مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست مدیران ستادی و استانی:

سال ۱۴۰۲ سال آغاز تغییرات و اصلاحات در صندوق بازنشستگی کشوری خواهد بود/ فاصله شدید منابع تامین کننده صندوق بازنشستگی با استانداردها/ کاهش منابع درآمدی صندوق از محل کسورپردازی شاغلین و فعالیت‌های اقتصادی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: بخش بزرگی از منابع درآمدی صندوق‌های بازنشستگی در دنیا از محل کسورپردازی شاغلین و فعالیت‌های اقتصادی تامین می‌شود که امروز این منابع درآمدی برای صندوق بازنشستگی، خود به یک چالش بزرگ بدل شده است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری،  “نعمت‌الله ترکی” در گردهمایی مدیران ستادی و استانی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه “همه ما وظیفه بزرگ و خطیری قبول کردیم تا به عزیزانی خدمت کنیم که بهترین روزهای عمر خود را برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی سپری کردند” گفت: این بزرگواران امروز انتظاری جز خدمت رسانی مناسب و در خور شأن و منزلتشان ندارند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، خدمت به بازنشستگان را تنها فلسفه وجودی این صندوق عنوان کرد و افزود: درپی چرخش‌های مدیریتی متعدد و قوانین وضع شده، ناترازی بزرگی ایجاد شده که تامین منابع و مصارف را برهم زده که این ناترازی یکی از چالش‌های اساسی صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌های بازنشستگی است.

ترکی با تاکید بر اینکه “منابع و تأمین آن برعهده دولت نیست، اما امروز بیش از ۹۲درصد منابع را دولت تامین می‌کند” گفت: در واقع شرایط امروز به نوعی وابستگی کامل صندوق به منابع دولت است و این البته دیگر کمک نیست که مقطعی باشد و تمام شود بلکه به یک رویه تبدیل شده است.

ترکی یادآور شد: منابع کسور شاغلین در دنیا یکی از منابع مهم پایداری صندوق‌ها به‌شمار می‌رود و اتفاقا بیشترین تامین منابع از همین محل انجام می‌شود، اما متاسفانه در صندوق کشوری شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که جمعیت شاغل به بازنشسته اصلا همخوانی ندارد و کمتر از یک شاغل، شش بازنشسته را پوشش می‌دهد که این وضعیت نه یک چالش که یک بحران است.

وی اظهارداشت: قوانین و مقررات باید شکل بگیرد و به‌گونه‌ای اصلاح شود تا طی دهه های آینده همراه با یک برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی تراز مثبت پس سال ها ناترازی، شکل بگیرد.

ترکی تاکید کرد: ما این کار را از ابتدای سال ۱۴۰۲ در قالب یک برنامه جامع شروع می کنیم و هم در قالب برنامه هفتم و هم سایر قوانین آن را پیگیری خواهیم کرد تا اصلاحات ساختاری و قوانین و مقررات اتفاق افتد.

او سومین منبع درآمدی صندوق بازنشستگی را فعالیت‌های حوزه اقتصادی عنوان و بیان کرد: این حوزه فقط باهدف تامین منابع مالی برای خدمت رسانی هرچه بیشتر و بهتر به جامعه هدف ایجاد شده است. اگر هر منبعی در راستای خدمت به بازنشستگان قرار نگیرد، نشان دهنده بی برنامگی است.

ترکی ادامه داد: باید بخش عمده درآمدهای ما از این حوزه تامین شود که اکنون متاسفانه کمتر از ۵درصد نقش آفرینی دارد که مسائل این حوزه، خودش یکی از چالش‌های اصلی برای مدیریت صندوق است.

وی با بیان اینکه “نمی‌توان تنها نشست و نگاه کرد، بلکه باید برنامه‌ریزی برای آینده انجام دهیم و راهکارهایی ارائه کنیم که این مشکل حل شود” گفت: مشکل دیگر ما تعدد قوانین است که معتقدم به دلیل عدم ارائه تصویر درست از حال و آینده صندوق ایجاد شده و سبب شده قوانین و مقرراتی ابلاغ شود که یا اجرا نمی‌شود و یا در صندوق اصلا قابلیت اجرا ندارد و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا در این زمینه بازنگری شود که در برنامه هفتم این موضوع دیده شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه به سفر خود به ۱۰ استان کشور در ۱۰۰ روز اخیر اشاره کرد و گفت: در این سفرها، شرایط استان و ظرفیت‌های موجود  بررسی شده و الان باید در پایان سال به جمع بندی برسیم که برای ادامه چه کنیم تا تکرار مکررات سالهای گذشته نباشد و از ابتدای ۱۴۰۲ اصلاحات و تغییراتی انجام دهیم که مشکلات را کاهش دهیم و برای سال آینده با رویکرد تازه و اصلاحی برای خدمت به بازنشستگان گام برداریم.