سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری:

کمیته پیگیری مطالبات بازنشستگان کشوری در برنامه هفتم توسعه تشکیل شد

نشست حضوری و وبیناری روسای کانون های بازنشستگان آموزش و پرورش استان های سراسر کشور با سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری روز دوشنبه ۱۹دیماه ۱۴۰۱ با هدف بررسی مطالبات بازنشستگان کشوری برگزار و مقرر شد کمیته پیگیری مطالبات بازنشستگان برای طرح در برنامه هفتم توسعه تشکیل شود.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، نعمت الله ترکی در این نشست با اشاره به فصل بودجه و بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، گفت: در این خصوص مقرر شده هرچه سریعتر کمیته تخصصی طرح مطالبات بازنشستگان کشوری در برنامه هفتم توسعه و همچنین مسائل قابل بحث در بودجه ۱۴۰۲ با مشارکت کانون های بازنشستگی تشکیل و کار خود را هرچه سریعتر آغاز کند.

به گفته ترکی، قرار است در این کمیته تخصصی، نمایندگانی از کمیسیون های اجتماعی و تلفیق مجلس، سازمان برنامه و بودجه و ۸ نفر از روسای کانون ها به عنوان نمایندگان مناطق ۸گانه به همراه معاون فنی و حوزه حقوقی صندوق بازنشستگی کشوری حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه «پیگیری مطالبات بازنشستگان از وظایف کاری صندوق بازنشستگی کشوری است»، گفت: انتظار پیگیری و به نتیجه رسیدن مطالبات بازنشستگان عزیز تنها از یک نفر ساخته نیست و به طور قطع حضور و همکاری تنگاتنگ کانون های بازنشستگی با صندوق بازنشستگی کشوری می تواند علاوه بر ایجاد رضایتمندی بیشتر، ما را به اهداف مدنظر نزدیک تر کند.

ترکی با تاکید بر اینکه برخی مطالبات، ماده قانونی است که نیازمند پیگیری بوده و از آن غفلت شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال، ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری یک ماده قانونی است که باید در سال های قبل، از دستگاه ها پیگیری می شد و از مجلس و دیوان محاسبات نیز به عنوان دستگاه ناظر در این خصوص کمک گرفته می شد.

وی با بیان اینکه «مدیریت های استانی صندوق در قالب ۸منطقه تعریف و براساس دستورالعمل مشخصی بزودی کار ارتباط با کانون های بازنشستگی و پیگیری مطالبات را در دستور کار قرار می دهند»، افزود: ظرفیت های خوبی در کشور برای پیگیری و به نتیجه رساندن مطالبات قانونی بازنشستگان همچون کمیسیون اجتماعی و فراکسیون بازنشستگان یا خود کانون های بازنشستگی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

ترکی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل صندوق بازنشستگی کشوری را از چهار جنبه مهم دانست و گفت: اولین نکته اینکه صندوق و همه مدیران و کارکنان و شرکت های تابعه آن موظف به حفظ کرامت انسانی بازنشستگان هستند و همه باید در این سیستم به این عزیزان خدمت کنند، بنابراین کرامت بازنشستگان خط قرمز صندوق است.

وی ادامه داد: دومین نکته ارتقا و توسعه خدمات فرهنگی و اجتماعی است، اما باید ابتدا طرح جامعی در این حوزه وجود داشته باشد که این طرح جامع هم اکنون با کمک تعدادی از کانون های بازنشستگی و در قالب کمیته تخصصی در حال تدوین است تا براساس این طرح جامع بتوانیم برنامه میان و بلندمدت تعریف و اجرا کنیم. طرح و برنامه های صندوق بازنشستگی نباید شخص محور باشد و با نظر شخصی یک نفر ایجاد و با نظر دیگری برچیده شود؛ به همین دلیل هم هست که بسیاری از خدمات ارائه شده به رضایتمندی بازنشستگان ختم نمی شود؛ پس باید به جای شخص محوری، برنامه محور باشیم.

ترکی به سومین نکته در خصوص وجود صندوق بازنشستگی اشاره کرد و گفت: صندوق بازنشستگی کشوری تشکیلات و ساختارهای متنوع و متعددی را در سنوات گذشته پشت سرگذاشته و اکنون به عنوان یک صندوق مطرح است؛ اما این صندوق باید پایدار و خودکفا شود. ما باید روش های رسیدن به این نقطه مطلوب را هدف گذاری و برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: چهارمین نکته، بهره برداری اقتصادی و و اطمینان بخش از دارایی ها و سرمایه های موجود است. فلسفه ایجاد هلدینگ ها و شرکت های تابعه صندوق صرفا خدمت به بازنشستگان است، بنابراین تمامی هزینه ها و درآمدها، پرداخت حقوق، سرمایه گذاری و هر نوع فعالیت در آن ها باید در خدمت بازنشستگان و به صورت شفاف باشد. قطعا فسادستیزی، خط قرمز ما در حوزه اقتصادی است.

روسای کانون های بازنشستگان آموزش و پرورش ۳۱ استان کشور که به صورت حضوری و وبیناری در این نشست حضور داشتند، مهم ترین مطالبات بازنشستگان کشوری را مطرح کردند. دائمی شدن همسان سازی، اجرای ماده ۸۵، اجرای ماده ۳۰، پرداخت معوقات، اجرای درست قوانین حوزه بازنشستگی، اشتغال فرزندان، استقلال بیشتر مدیریت های استانی، بودجه متناسب سازی حقوق، پیگیری قانونی شدن کانون ها، افزایش تسهیلات مالی صندوق، بهبود و توسعه سفر و گردشگری بازنشستگان، استفاده بیشتر از ظرفیت کانون های بازنشستگی و بازسازی امید از دست رفته بازنشستگان از جمله مسائلی بود که از سوی روسای کانون ها مطرح شد.