سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در نشست با روسای کانون های استان تهران مطرح کرد:

صندوق بازنشستگی کشوری باید پایدار و متکی به منابع درآمدی صندوق باشد/ پیش‌نویس درمانی بازنشستگان برای بیمه تکمیلی درحال نهایی شدن است/ لزوم استفاه از دارایی‌های منقول و غیرمنقول در حوزه رفاهی و گردشگری

پنجاه و پنجمین گردهمایی روسای کانون های بازنشستگان کشوری استان تهران با حضور سرپرست و تعدادی از مدیران صندوق بازنشستگی کشوری برگزار و ضمن بیان برنامه های دوره جدید مدیریت صندوق، مهم ترین مشکلات و مطالبات بازنشستگان کشوری مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، «نعمت الله ترکی» سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در پنجاه و پنجمین گردهمایی روسای کانون های بازنشستگان کشوری استان تهران، ضمن عذرخواهی از قصورهای صورت گرفته در ارائه خدمات مناسب به بازنشستگان و احقاق حقوق این عزیزان گفت: مهم‌ترین مأموریت صندوق ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال بازنشستگان است. خدمت‌رسانی به بازنشستگان محترم اصلی‌ترین مأموریت ما در صندوق کشوری است. 

وی گفت: این صندوق دومین سازمان بیمه گر با ماهیت اجتماعی و اقتصادی است که وظیفه خدمت رسانی به بیش از یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار بازنشسته و خانواده آنها را بر عهده دارد.

او با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر پاسداشت منزلت اجتماعی آنان که به مثابه یک اصل مهم سرلوحه سیاست ها و برنامه های دولت قرار گرفته است، گفت: در این زمینه صندوق بازنشستگی کشوری نیز به تبعیت از سیاست های دولت، تمهیدات ویژه ای را برای جایگاه و رشد و تعالی منزلت اجتماعی بازنشستگان، افزایش رفاه اجتماعی و ارائه خدمات درمانی مطلوب به این عزیزان پیش بینی کرده است که بخشی از این برنامه ها در حال اجرا و بخش های دیگر مطابق برنامه ریزی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع فعلی صندوق بازنشستگی کشوری از منابع عمومی دولت تامین می شود، اظهار داشت: این روند باید تغییر کند و به سمت احیا و اصلاح ظرفیت ها و سرمایه های داخلی صندوق حرکت کنیم؛ این دیدگاه نادرستی است که منابع مورد نیاز صندوق را تنها در منابع دولتی ببنیم و نگاهمان همواره به سوی منابع عمومی دولت باشد؛ بلکه باید صندوق متکی به منابع درآمدی شرکت‌ها و مراکز تابعه مدیریت شود.

ترکی، اجرای «مهندسی معکوس» در صندوق بازنشستگی کشوری را ضروری عنوان کرد و گفت: مهندسی معکوس یکی از روش های مدیریتی است که با توجه به ظرفیت های داخلی صندوق می توان آن را اجرا کرد. با برنامه ریزی درست، فعال سازی منابع و اصلاح حوزه اقتصادی و ایجاد زیرساخت های لازم می توان به نقطه ای رسید که این صندوق به شرایط پایدار بازگردد.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه اولویت نخست او در حوزه اقتصادی، فسادستیزی و خدمت به مردم است، تصریح کرد: نه ریالی غیر از حقوق دولت دریافت کرده ام؛ بنابراین بدون هیچ ملاحظه‌ای، هرکجا تعارض منافع، تخلف و فسادی وجود داشته باشد با آن برخورد می‌کنم و تمام توانم را برای حفظ امانتی که سپرده شده به کار خواهم گرفت.

ترکی ظرفیت و نقش آفرینی صندوق های بازنشستگی در اقتصاد جهان را کلیدی توصیف کرد و افزود: صندوق‌های بازنشستگی موفق در دنیا که سهم قابل توجهی در چرخه اقتصادی کشورشان و حتی عرصه بین المللی ایفا می‌کنند، هدفمند و دارای برنامه هستند.

او وجود قوانین متعدد را یکی از مشکلات و آسیب های جدی برای صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان تحت پوشش آن عنوان کرد و گفت: قوانین و مقررات باید مشکلات را حل کند درحالیکه اکنون بسیاری از این قوانین خود به یک مساله و آسیب جدی تبدیل شده است.

ترکی تأکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی نیازمند توجه ویژه و بیشتری به بازنشستگان هستیم و تلاش می کنیم تا در بودجه سال ۱۴۰۲ برنامه های پیشنهادی لازم برای بهبود وضعیت معیشت و رفاه آنها پیش بینی شود.

وی تصریح کرد: باید در قالب یک کمیته ویژه با حضور بازنشستگان متخصص و خبره، تمامی قوانین بالادستی احصا و جمع بندی شود تا قوانینی که کارآمد و مناسب برای رفع مشکلات بازنشستگان است و عمدتا در سه حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار می گیرد، به عنوان احکام دائمی در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد و پیگیری شود.

ترکی با بیان اینکه خدمات رفاهی باید به گونه ای برنامه‌ریزی شود که شأن و منزلت  بازنشستگان باشد، به درمان و سلامت بازنشستگان کشوری به عنوان یک اولویت کلیدی و اجتناب ناپذیر اشاره و بیان کرد: با کمک تعدادی از کانون های بازنشستگی و در کمیته ای که به همین منظور تشکیل شده است، در حال تهیه پیش‌نویس نیازهای درمانی بازنشستگان هستیم تا پس از احصا و تدوین، جهت انعقاد قرارداد با شرکت های بیمه ای که بتوانند بهترین خدمات را ارائه کنند، استفاده کنیم.

او مسأله بهداشت و درمان را  یکی از مسائل اساسی و عمومی بازنشستگان برشمرد و گفت: از آنجایی که با افزایش سن، میزان آسیب پذیری و ابتلا به بیماری بیشتر می شود، بازنشستگان عزیز بخشی از حقوق خود را به امر سلامت اختصاص می دهند. به این منظور یکی از خدمات مورد تعهد صندوق حفظ و ارتقای سلامت آنها است.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری همچنین با اشاره به ظرفیت های بالای این صندوق در حوزه املاک و مستغلات و دارایی های منقول و غیرمنقول و امکان استفاده از آن ها در حوزه رفاهی و گردشگری، گفت: باید تمامی این دارایی و سرمایه های عظیم موجود ثبت و ضبط شود و برای آن برنامه ریزی مشخص و شفافی صورت گیرد تا از این ظرفیت ها برای حوزه رفاهی و گردشگری بازنشستگان استفاده شود.

وی کلیدی ترین سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری را کانون های بازنشستگی دانست و گفت: اگر با مشورت شما عزیزان و هم پای یکدیگر در مسیر درست و با برنامه حرکت کنیم به طور قطع می توانیم بسیاری از مشکلات موجود را حل کنیم.

در این نشست، تعدادی از روسای کانون های بازنشستگی استان تهران در سخنانی، مهم ترین مسائل و خواسته های بازنشستگان کشوری را با سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در میان گذاشتند.