با حضور مشاور ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

آیین معارفه سرپرست جدید صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد

آیین معارفه سرپرست جدید صندوق بازنشستگی کشوری با حضور مشاور ویژه وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعضای هیات مدیره و معاونین و مدیران صندوق بازنشستگی کشوری برگزار و طی آن “نعمت الله ترکی” رسما به عنوان سرپرست جدید این صندوق معرفی شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، «نعمت الله ترکی» در این نشست که عصر روز شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، با بیان اینکه «در آستانه صدمین سالگرد تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری قرار داریم»، گفت: عاقبت زندگی تمام کسانی که در سیستم اداری کار می‌کنند در این صندوق است و این صندوق از بدو تاسیس تاکنون با هدف تامین مستمری و معیشت بازنشستگان تاسیس شده است.

وی با اشاره به آثار منفی ناترازی صندوق بازنشستگی کشوری و افزایش خروجی آن نسبت به ورودی‌های صندوق گفت: فلسفه وجودی تاسیس صندوق بازنشستگی تامین مستمری، معیشت و درمان و زندگی سالم برای بازنشستگان بوده، اما امروز به شرایطی رسیده که بخش عمده منابع آن از سوی دولت پرداخت می‌شود و سهم بخش اقتصادی و شرکت‌های آن بسیار اندک است.

ترکی تاکید کرد: باید به گونه ای برنامه‌ریزی کنیم که در کنار رسیدگی به معیشت بازنشستگان عزیزمان، آینده مناسبی نیز برای بازنشستگان آتی فراهم شود؛ این مهم، در سایه برنامه‌ریزی درست امکان پذیر است.

ترکی خدمت به بازنشستگان را توفیقی مهم برای مدیران و کارکنان صندوق بازنشستگی دانست و افزود: باید برنامه‌هایی اجرا شود که هم بازنشستگان و هم خانواده این عزیزان مورد توجه قرار گیرند.

 

ضرورت بازنگری جدی در امور اقتصادی صندوق بازنشستگی

وی با بیان اینکه «قدرت مالی و اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی در جهان بسیار عظیم و بزرگ است» گفت: یکی از اهداف انجام امور اقتصادی در صندوق‌های بازنشستگی کشورمان همین امکان اثرگذاری و ظرفیت بالای صندوق‌ها در حوزه اقتصادی و گردش مالی است که می‌توانند ایجاد کنند.

ترکی تصریح کرد: جمع بندی فعالیت‌های اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری و پنج هلدینگ و شرکت‌های تابعه آن، بازنگری جدی در امور اقتصادی صندوق را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه وابستگی صندوق بازنشستگی کشوری طی سال‌های اخیر به دولت افزایش پیدا کرده است، گفت: ما باید با تدوین یک برنامۀ جامع، دقیق و پنج ساله این وابستگی را به‌طور مشخص کاهش دهیم و برای آن برنامه و طرح ارائه کنیم.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات مدیرعامل پیشین این صندوق در یکسال گذشته، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با همکاری مجموعه مدیران و کارشناسان و هلدینگ‌های صندوق، مجموعه وزارت کار و بازنشستگان، شرایط را به نقطه مطلوب بازنشستگان عزیز برسانیم تا این عزیزان بتوانند با سرافرازی در کشور زندگی کنند.

 

حل بسیاری از مشکلات بازنشستگان در گرو برنامه‌ریزی دقیق و درست

ترکی در ادامه، سرمایه انسانی را بزرگترین سرمایه آن سازمان عنوان کرد و گفت: هرجا به منابع انسانی به عنوان یک سرمایه مهم، توجه شده، بهره آن را خود سازمان برده است. باید دقت کنیم که نقش آفرینی سرمایه انسانی به ویژه در سازمان‌های خدمت رسان بیشتر و بارزتر است.

وی تاکید کرد: خدمت در صندوق بازنشستگی کشوری به خصوص برای بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار بازنشسته عزیز و خانواده‌هایشان افتخاری است که باید با برنامۀ درست ادامه یابد و در کنار تأمین حقوق، مسائل مهمی چون بیمه و سلامت و سایر خدمات رفاهی نیز مورد توجه قرار گیرد.

ترکی توجه ویژه به نارضایتی و مطالبات به‌حق بازنشستگان را مهم دانست و افزود: اینکه فردی پس از سال‌ها کار و خدمت در سیستم اداری، با تصور دستیابی به آرامش و زندگی مناسب بازنشسته می‌شود، اما در زمان بازنشستگی با واقعیت دیگری روبرو می‌شود، یک آسیب جدی در این حوزه است که باید با جدیت به آن پرداخته شود. قطعاً با برنامه‌ریزی درست و همکاری و تعامل می‌توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد.

 

خدمت به بازنشستگان باید صادقانه و محترمانه باشد

«مجتبی مولوی» مشاور ویژه وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست با گرامیداشت هفته بسیج تصریح کرد: کارکرد بسیج جز خدمت به مردم نیست و در هر لباس و قومیت و منصبی نیز تجلی پیدا کرده است. در جریان کمک‌های مؤمنانه یا کرونا و هر شرایطی، بسیجیان سردمدار خدمت به مردم عزیز بوده و هستند.

وی افزود: البته فرهنگ بسیج جز نشر و بسط ارزش‌های انقلاب اسلامی در جغرافیای ایران اسلامی نیست.

مولوی ابراز امیدواری کرد که مجموعۀ دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های وابسته به آن بتوانند با تکیه بر فرهنگ بسیجی در خدمت به مردم قدم بردارند.

وی با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری در خدمت به قشر فرهیخته و ارزشمندی چون بازنشستگان نهاد بسیار مهمی است»، گفت: خدمت در این نهاد و زیرمجموعه‌های آن ارزشمند است. جامعه بازنشستگی که از این صندوق خدمت دریافت می‌کنند، جامعه ای بسیار محترم و ارزشمند هستند و بنابراین باید حتما در خدماتی که ارائه می‌شود اصل احترام، صداقت و روانی امور مورد توجه قرار گیرد و این صندوق به طور قطع نباید دغدغه ای جز رسیدگی به امور و خدمت صادقانه به این جامعه هدف داشته باشد.

مولوی تصریح کرد: مجموعۀ صندوق بازنشستگی کشوری افرادی دغدغه‌مند نسبت به امور بازنشستگان و خدمت به ذینفعان هستند و تلاش می‌کنند که این قطار باسرعت خوبی حرکت کرده و به سرمنزل مقصود برسد. خدمت رسانی همکاران ما در صندوق بازنشستگی، زبانزد بسیاری از سازمان‌ها و مدیران بوده و هست.

مشاور ویژۀ وزیر و مدیرکل حوزۀ وزارتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از خدمات «محمد اسکندری»، مدیرعامل پیشین صندوق بازنشستگی، تقدیر کرد و گفت: امیدواریم فصل جدیدی که در صندوق بازنشستگی ایجاد شده افق روشنی برای خدمت به ویژه بازنشستگان عزیز ایجاد کند.

وی تصریح کرد: همۀ ما یک خانواده هستیم و باید تلاش کنیم با هم‌افزایی بیشتر، توسعۀ رفاه و کارآمدی و خدمت‌رسانی را در جغرافیای ایران اسلامی ایجاد کنیم. مسئولیت‌های سنگینی برعهدۀ مجموعۀ وزارت کار و سازمان‌های تابعۀ آن است که باید دست به دست بدهیم تا خدمات باکیفیت و مناسبی ارائه شود.

 

مهندس ترکی سوابق درخشانی در حوزه مدیریتی دارد

مولوی کارنامه و سوابق «نعمت الله ترکی» را در حوزه‌های مختلف درخشان و ارزشمند عنوان کرد و گفت: ایشان یک مدیر ملی است و کارنامه روشن و قابل دفاعی دارد و تخصص و تعهد و سلامت ایشان از ویژگی‌هایی است که سبب شد این مسئولیت بزرگ به مهندس ترکی سپرده شود.

وی افزود: مهندس ترکی با کوله‌باری از تجربه و تخصص در حوزه‌های اقتصادی، مدیریتی، برنامه‌ریزی و مالی کلان کشور، امروز در این جایگاه فعالیت خواهد کرد که امیدواریم یک جهش حرکتی در مجموعه صندوق به‌ویژه در حوزه اقتصادی و خدمت به بازنشستگان اتفاق افتد.

در این نشست، «محمدعلی ابراهیم زاده»، رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری، در سخنانی ابراز داشت: انتصاب مهندس ترکی در آستانه صدمین سالگرد تصویب قانون استخدام کشوری و تأسیس صندوق بازنشستگی کشوری را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با تعامل میان هیات مدیره و مدیرعامل صندوق و همچنین ارتباط مناسب با هیات امنای تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه، در راستای تحقق اهداف صندوق بازنشستگی گام‌های اساسی برداشته شود.

در پایان این نشست، حکم سرپرستی صندوق بازنشستگی کشوری به «نعمت الله ترکی» اهدا شد.