برای مقابله با بحران اقتصادی چین مطرح شد؛

برنامه بازنشستگی چین برای چالش پیری جمعیت

چین با افزایش سن جمعیت، طرح آزمایشی پس‌انداز بازنشستگی را راه‌اندازی می‌کند.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از ایسنا، دولت چین اعلام کرده که این کشور یک طرح آزمایشی را برای سپرده‌های بازنشستگی بلندمدت در نوامبر آغاز می‌کند و این بخشی از تلاش‌ها برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای پیامدهای بازنشستگی ناشی از پیری جمعیت است.

این اعلامیه که به طور مشترک توسط بانک مرکزی چین و رگولاتور بانکی این کشور اعلام شد، سه ماه پس از آن صورت گرفت که چین اولین طرح بازنشستگی خصوصی این کشور را برای مقابله با چالش‌های اقتصادی در جامعه‌ای در حال پیری راه‌اندازی کرد.

بانک خلق چین و کمیسیون تنظیم مقررات بانکی چین (CBIRC) گفتند که برنامه پس‌انداز بازنشستگی با هدف غنی‌سازی بیشتر محصولات مالی برای محافظت از سالمندی و رفع نیازهای متنوع است.

سپرده بازنشستگی آزمایشی دارای سررسید ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سال هستند و سقف سپرده‌های فردی در هر بانک ۷۴۲۳۱.۳۳ دلار آمریکاست.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۲۸ درصد از جمعیت چین در ۲۰ سال آینده، بیش از ۶۰ سال سن خواهند داشت، در حالی که این رقم امروز ۱۰ درصد است که این کشور را به یکی از سریع‌ترین جمعیت‌های پیر در جهان تبدیل می‌کند.

مشاوران تخمین می‌زنند که بازار بازنشستگی خصوصی چین تا سال ۲۰۲۵ از ۳۰۰ میلیارد دلار در حال حاضر به حداقل ۱.۷ تریلیون دلار افزایش یابد.