از سوی موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا منتشر شد؛

“حکمرانی شایسته” کتابی درباره ابعاد مشارکت ذی‌نفعان در فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری

کتاب «حکمرانی شایسته: مشارکت ذی‌نفعان در فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری» شامل مفاهیم، نظریه ها، مدل ها از سوی موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا منتشر شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری،  این اثر پژوهشی در ۳۸۵صفحه و ۹ فصل به همراه جدول و نمودار به سفارش مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا «نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری» و توسط میرطاهر موسوی، حمیدرضا هندی و فائزه جغتایی تهیه شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: اقشار جامعه به  منظور تضمین امنیت درآمدی خویش و قرارگرفتن در چتر حمایتی نظام جامع رفاه و تأمین، راه های مختلفی پیش رو دارند که یکی از راه های متداول عضویت در یک صندوق بیمه اجتماعی از طریق پرداخت های تعریف شده و یا همان کسورات است تا فرد از این طریق، تامین هزینه ها و ریسک های معمول مربوط به تأمین منابع مالی و سلامت خود را به آن صندوق منتقل کند و به هنگام بازنشستگی، بتواند از مزایای آن استفاده نماید و علاوه بر آن بتواند با مشارکت اجتماعی فرایندی را صورت دهد تا خود و دیگران از مزایای اجتماعی این صندوق نیز برخوردار شوند.

اما در سوی مقابل، صندوق های بازنشستگی، در شرایط کنونی با چالش ها و مشکلات اساسی در پایداری و تأمین منابع مالی رو به رو هستند و ماندگاری صندوق ها و تداوم خدمت رسانی در زمینه های مختلف بیمه ای، در گرو تغییرات اساسی و اصلاحات بنیادین خواهد بود. کارشناسان برای پویایی اصلاح نگرش و مدیریت در صندوقها گزینه های مختلفی را ارائه می کنند؛ اما گزینه بهینه در اصلاح این صندوق ها، تنها با مشارکت،  همراهی و درگیری فعالانه طرفین روابط کار، به خصوص کارکنان و کارفرمایان، ممکن خواهد بود.

تقویت سه جانبه گرایی و گفتگوی اجتماعی به عنوان یکی از پیش  نیازهای اصلی حکمرانی خوب و از اهداف استراتژیک سازمان های بین المللی کار و اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی به شمار می آید و در ایران نیز ساختار بیمه های اجتماعی، نظیر بیمه تأمین اجتماعی، بیمه کارکنان دولت و… به نحوی طراحی شده است که رابطه سه جانبه بیمه شده، کارفرما و دولت در آن وجود داشته باشد، هرچند در عمل آن طور که باید اتفاق نیفتاده است.

درواقع، رسیدن به بخشی از اهداف عدالت اجتماعی و ایجاد شرایط عادلانه و مناسب در فعالیت هر صندوق بازنشستگی، بدون مشارکت اثرگذار بیمه شدگان، کارفرمایان و دولت امری دشوار است و از این رو فراهم کردن زمینه های لازم، به منظور تحقق این هدف مهم، می بایست یکی از اهداف راهبردی صندوق های بازنشستگی باشد. بر این اساس، صندوق های بازنشستگی برای آنکه کاراتر و مؤثرتر عمل کنند، می بایست ساختار خویش را به نحوی اصلاح نمایند که مشارکت ذینفعان و بیمه شدگان را در اداره صندوق تسهیل و مقدمات کار شایسته را فراهم کنند.

بر این اساس، در کتاب پیش رو (که برگرفته از نتایج یک پژوهش به سفارش و حمایت موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا است) سعی شده تا در ابتدا با نگاهی به سوابق تلاش های علمی انجام پذیرفته در این حوزه و سپس تجربیات جهانی بازخوانی شوند؛ در مرحله بعد اسناد بالادستی موجود در ایران، همچون قانون اساسی، سند چشم انداز ۱۴۰۴، قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و سایر قوانین جامع و هم راستا، سیاست های ابلاغ شده کلی نظام و سایر قوانین موضوعه مرتبط مرور شده و با انجام مصاحبه های عمیق، و ترکیب مطالعات و نظرات صاحبنظران، کارشناسان، مدیران و در نهایت امکان شناسی مبتنی بر ظرفیت و پتانسیل ها، موانع و چالش های تحقق سه جانبه گرایی را در صندوق بازنشستگی کشوری مشخص نموده و در گام نهایی، ارائه نظام (مدل) مشارکت پایدار ذینفعان (کسورپردازان و حقوق بگیران) در فعالیت های صندوق صورت پذیرد.

 

 

نسخه الکترونیکی این کتاب را از اینجا دریافت کنید.