مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در آغاز به کار جشنواره تجربه ماندگار:

بیان و انتقال تجربه بازنشستگان جامعه را از گسست نسلی نجات می‌دهد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ابزارهای الکترونیکی نوین و فضای مجازی بخشی از جامعه را دچار بحران هویت کرده که استفاده از تجربه بازنشستگان و بیان تاریخ شفاهی از سوی این عزیزان می تواند جامعه را از گسست نسلی نجات دهد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر محمد اسکندری در آیین آغاز به کار جشنواره ملی تجربه ماندگار (نخستین جشنواره تاریخ شفاهی بازنشستگان) که امروز (سه شنبه) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: تجربه بازنشستگان گنج پنهان است که با این طرح به عنوان جشنواره تاریخ شفاهی بازنشستگان، می توان کشور را به خصوص نسل جوان جامعه را از بحران گسست بین نسلی نجات داد.

اسکندری با تاکید بر اینکه «انتقال دانش و تجربه در کشورمان صورت نمی گیرد، اما گاهی همان مقداری که منتقل شده، تبدیل به دارایی و هویت ما شده است»، گفت: اینکه ایران اسلامی توانسته است در دنیا بدرخشد و متفاوت باشد به خاطر انتقال همین تجربه ها و مرام های اخلاقی جامعه ما است.

اسکندری افزود: مرام‌های اخلاقی در بین جامعه ما وجود دارد که به نوعی هویت و گنج پنهان کشور است. این ویژگی ها و مرام های اخلاقی باید ترویج شود و به عنوان گنج بین نسلی از آن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه امروزه با توسعه ابزارهای الکترونیکی نوین و فضای مجازی لجام گسیخته، بخشی از جامعه دچار بحران هویت و گسست بین نسلی شده که خسارت های فراوانی نیز داشته است؛ اما برپایی چنین رویدادهایی که بیان تجربه ها و انتقال تجربه از نسلی به نسل دیگر را دربر می‌گیرد، می تواند ما را از بحران گسست نسلی که اکنون دچار آن هستیم نجات دهد.

وی با ابراز امیدواری برای تداوم و استمرار چنین رویدادهایی گفت: با توسعه و تقویت این نوع جشنواره ها می توان در گام های بعدی به ساخت فیلم های کوتاه، بلند و مستند و حتی کلیپ های متنوع و زیبایی از زندگی و فعالیت های بازنشستگان پرداخت و آن را در اختیار جامعه قرار داد.

اسکندری افزود: برخلاف کشورهای دیگر، در ایران در حوزه فیلمِ بازنشستگی کار چندانی صورت نگرفته است، در حالیکه هر یک از بازنشستگان داستان زندگی و کار ویژه‌ای دارند که می تواند به عنوان سوژه فیلم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: بنابراین فیلم نامه نویسی و ساخت فیلم می تواند گام بعدی و جدی تر این رویداد ملی باشد.

اسکندری یکی از نیازهای بازنشستگان را «نشاط» آنها عنوان و بیان کرد: اگر در همین قالب از این ظرفیت استفاده شود، در بین آنها نشاط و شادابی بیشتری ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: از نظر روحی و روانی بازنشستگان نیاز به توجه و دیده‌شدن دارند و با برپایی چنین رویدادهای می توان در کنار افزایش نشاط، درعمل به انتقال تجربه از نسل قدیم به نسل جدید نیز کمک کرد.