مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در مراسم میلاد حضرت زهرا (س) مطرح کرد:

ضرورت فراهم‌سازی شرایط مناسب برای فعالیت زنان در جامعه و خانواده/ کارکنان زن از دقت و نظم برخوردارند

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بر ضرورت فراهم‌سازی شرایط مناسب برای فعالیت اجتماعی زنان و درعین‌حال، ایفای نقش آنها در خانواده تاکید کرد.

 

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر محمد اسکندری در مراسمی که امروز (یکشنبه) به مناسبت ولادت حضرت زهرا و بزرگداشت مقام زن با حضور جمعی از بانوان کارمند و بازنشسته صندوق و همچنین، دو نفر از اعضای خانواده شهدا در سالن اجتماعات این مجموعه برگزار شد، با بیان اینکه «فاطمه(س) ریشه و جوهره ائمه است»، افزود: خداوند به واسطه تسبیح و عبادت حضرت زهرا (س) به فرشتگان می‌بالد؛ چراکه حضرت فاطمه، به زیبا‌ترین صورت، حمد و تسبیح خدا را به‌جا آورده است.

اسکندری با بیان اینکه «یکی از انگیزه‌های رزمندگان ما در دوران دفاع‌مقدس برای حضور در جبهه‌ها، حرکت در مسیر حضرت زهرا(س) و به بیانی انتقام از ظلم کنندگان به ایشان بود و یکی از تعابیر زیبای مورد استفاده آن ها این بود که گویی حضرت زهرا(س) نقش مادری شهدا را دارد»، گفت: درست است که در تاریخ شیعه، به جلوه‌های قیام حسینی بیشتر پرداخته می‌شود؛ ولی فراموش نباید کرد که امام‌حسین(ع) پرورده دامان پرعشق و محبت حضرت زهرا(س) بوده است.

او با بیان اینکه «توسل و تمسک به حضرت زهرا(س) و مکتب ایشان برگ برنده جبهه حق است»، افزود: شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی، به واسطه توسل به حضرت زهرا بود که شهادت را از خداوند گرفت و وقتی نام حضرت زهرا(س) را می‌برد، حالش دگرگون می‌شد.

اسکندری با اشاره به نامگذاری سالروز ولادت دخت نبی اسلام (ص) به‌عنوان «روز مادر» و تبریک آن به همه مادران، ادامه داد: شاید زیباترین حسی که همه ما داریم و بهترین خاطره‌هایی که داریم، از حسی است که نسبت به مادر خود داریم. همه وجود مادر، خوبی و زیبایی است. مادر تنها موجودی است که حتی از عتاب و تذکراتش به شیرینی یاد می‌کنیم.

وی با اشاره به آثار هنری و فیلم‌های تاثیرگذار سینمای ایران همچون فیلم های «مادر» و «میم مثل مادر» که درباره مادر ساخته شده است، گفت: در صحنه واقعی زندگی هم هیچ مفهومی زیبا‌تر، به یادماندنی‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از مادر وجود ندارد.

اسکندری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تامین آرامش و حفظ حرمت زن در خانواده افزود: در اثر محبت بین زن و مرد و آرامش میان آنهاست که صلح و آرامش در خانواده جریان می‌یابد و بنیان خانواده مستحکم می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور در عرصه‌های مختلف اجتماعی گفت: لازم است ازحضور زنان در جامعه بهره‌مند باشیم و به حق و حقوق آنان اهمیت دهیم؛ به‌ویژه آنکه نتایج پژوهش‌های سازمانی از دقت و نظم بیشتر در عملکرد کارکنان و پرسنل زن، حکایت دارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین با اشاره به اهمیت ورزش زنان گفت: گاهی به این موضوع به‌ویژه در قشر مذهبی کم توجهی می‌شود؛ اما سلامت و نشاط بانوان ایجاب می‌کند شرایط برای فعالیت ورزشی زنان فراهم باشد و آنان به این امر ترغیب شوند.

وی با اشاره به اینکه «باید شرایطی فراهم کنیم که زنان در محل کار خود با آرامش فعالیت کنند»، گفت: در این جهت، باید به فعالیت شغلی و خانوادگی زنان، همزمان توجه داشت. البته،  قوانین خوبی دراین‌باره وجود دارد که لازم است رعایت شود تا اشتغال خانم‌ها به فعالیت آنها در خانواده ضربه نزند و در ضمن عمل به وظایف‌ خود در سازمان بتوانند مسئولیت‌های خانوادگی خود به‌ویژه در تربیت مناسب فرزندان را ایفا کنند تا شاهد روحیه خوب، شاد و امیدوار در جامعه و نسل‌های آینده باشیم.

نادیده گرفتن توانایی‌های زنان موجب آسیب رسیدن به جامعه می‌شود

در ادامه این مراسم، دکتر فاطمه منتظری، پژوهشگر دینی، ضمن سخنانی بر اهمیت نقش انقلاب اسلامی و دیدگاه‌های امام‌خمینی(ره) در حضور زنان در جامعه تاکید کرد و گفت: امام تعریف تازه‌ای از حضور زنان در جامعه ارائه کردند و به دنبال آن، امروزه مایه افتخار است که جمعیت ۶۷درصدی خانم‌ها در دانشگاه‌ها، ادارات و… نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به این سخن امام‌خمینی (ره) که «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود»، گفت: تعریف فرهنگ غربی از عشق زن و شوهر که زن و مرد را رودرروی هم قرار می‌دهد، تعبیری نادرست است؛ درحالیکه از نگاه دین اسلام، زن و مرد هم‌دوش‌ یکدیگر هستند و به همین دلیل، واژه زیبای همسر به معنی کسانی که در کنار هم حرکت می‌کنند، در فرهنگ ما کاربرد دارد.

این پژوهشگر دینی، ازدواج در اسلام را به معنی «طلوع زندگی» دانست و گفت: در زندگی مشترک «من» به «ما» تبدیل می‌شود و بر خانواده‌هاست که این موضوع را برای فرزندان خود جا بیندازند.

منتظری با اشاره به آیه ۱۹ سوره نساء گفت: اولین اولویت برای زنان، نقش تربیتی آنهاست. در زمینه حضور زنان در جامعه هم، باید به شخصیت و توانمندی‌های آنها توجه کرد و نه زنانگی و جنسیت آنان.

او با بیان اینکه «نادیده گرفتن توانایی‌های زنان موجب آسیب رساندن به جامعه می‌شود»، افزود: انتظار انجام فعالیت‌های متعدد از زنان، موجب شکل‌گیری سیکل‌های معیوب می‌شود و لازم است از زنان به فراخور استعدادهای‌شان انتظار نقش‌آفرینی داشته باشیم.