گزارش کارشناسی شماره 100؛

ازکارافتادگی و فوت ناشی از کار

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا (نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری) در صدمین گزارش کارشناسی خود به بررسی مشمولان ازکارافتاده و فوت ناشی از کار پرداخته است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، فرهاد بزرافکن در این گزارشِ ۳۸صفحه‌ای آورده است: در مواد ۷۹ و ۸۰ قانون استخدام کشوری، به حمایت‌های مربوط به ازکارافتادگی پرداخته شده است.

ماده ۷۹ ناظر بر ازکارافتادگی غیرناشی از کار است: «هرگاه مستخدم رسمی علیل یا به‌علت حادثه‌ای ناقص شود، به‌نحوی که از کارکردن باز بماند، حقوق وظیفه‌ای برابر با یک سی‌امِ متوسط حقوق ضرب‌در سنوات خدمت دریافت خواهد کرد، مشروط به اینکه از متوسط حقوق او تجاوز نکند».

ماده ۸۰ قانون استخدام کشوری به حوادث ناشی از کار می‌پردازد: «هرگاه مستخدم رسمی به‌علت حادثه ناشی از کار یا به‌سبب انجام وظیفه علیل یا ناقص شود، به‌نحوی که از کارکردن باز بماند، تمام حقوق و تفاوت تطبیق و فوق‌العادۀ شغل او به‌عنوان حقوق وظیفه در مورد وی برقرار می‌گردد».

تبصرۀ این ماده می‌گوید: «درصورتی که مستخدم موضوع این ماده فوت شود، نصف حقوق او با رعایت شرایط مقرر به وراث قانونی وی تعلق می‌گیرد ولی اگر فوت او در اثر همان حادثه باشد، مقررات ماده ۸۳ این قانون دربارۀ وراث قانونی اجرا خواهد شد.

در ماده ۸۳ آمده است: «هرگاه مستخدم رسمی به‌سبب انجام وظیفه فوت شود، تمام متوسط حقوق او به‌عنوان حقوق وظیفه به وراث قانونی وی پرداخت خواهد شد».

این گزارش که مبتنی بر داده‌های صندوق بازنشستگی کشوری درخصوص مشمولان ازکارافتاده و فوت ناشی از کار است، در دو بخش مجزا شده است؛ بخش اول مربوط به ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و ویژگی‌های شغلی مشمولان ازکارافتادۀ ناشی از کار و بخش دوم مربوط به همین ویژگی‌ها درخصوص فوت‌شدگان ناشی از کار است.

لازم به ذکر است که این داده‌ها براساس سال اتفاق حوادث ناشی از کار ثبت نشده و همچنین علت حادثۀ ناشی از کار ذکر نشده است.

 

نسخه الکترونیکی این گزارش را از اینجا دریافت کنید.