در پی کاهش شدید میزان رشد جمعیت نسبت به دهه‌های قبل؛

چین سیاست‌های جدیدی برای مقابله با بحران سالمندی جمعیت اتخاذ می‌کند/توجه به افزایش باروری، کیفیت نیروی کار و تغییر ساختار جمعیتی

 دولت چین برای تشویق جمعیت کشور به زاد و ولد بیشتر و رسیدگی به جمعیت به سرعت سالخورده خود به عنوان بخشی از برنامه پنج ساله ۲۰۲۵-۲۰۲۱، سیاست های جدیدی درنظر گرفته است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ISSA)، دولت چین در سال ۱۹۷۸ “سیاست تک فرزندی” را معرفی و اعلام کرد که حکایت از تلاش های گسترده این کشور درجهت کاهش فقر و توسعه اقتصادی داشت؛ که به دلیل رشد سریع جمعیت به ویژه در مناطق روستایی به طور چشمگیری کاهش یافته بود.

ژنگ بینگوئن کارشناس علوم اجتماعی چین در این حوزه می گوید: برای اصلاح سیاست های تنظیم خانواده و مقابله فعالانه با جمعیت سالمندان و همچنین حمایت از فرزندآوری در کشور باید اقدامات ضروری انجام شود.

دولت چین از سال ۱۹۷۹ “سیاست تک فرزندی” را برای کنترل جمعیت اجرایی کرد و با کند شدن رشد جمعیت در سال ۲۰۱۶ این قانون را به داشتن حداکثر دو فرزند تغییر داد.

در واقع، پرجمعیت ترین کشور جهان در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت محدودیت ها را کاهش داده و برای مقابله با افزایش تعداد سریع سالمندان و کاهش نیروی کار، به زوج ها اجازه دهد تا دو فرزند داشته باشند؛ براساس نظر بسیاری از کارشناسان باید تمامی محدودیت‌های این حوزه برداشته شود و سیستم طراحی شده برای تقویت باروری، جایگزین سیاست های سرکوب کردن رشد جمعیت شده و حمایت مالی و سیاسی گستره ای برای تشویق زوج های جوان برای داشتن فرزندان بیشتر توسط دولت ارائه شود.

نرخ زاد و ولد در چین براساس نتایج جدیدترین سرشماری به شدت کاهش یافته است و میزان رشد جمعیت نسبت به دهه های قبل به کمترین میزان خود رسیده که این بحران نشان‌دهنده سالخوردگی جمعیت و کندی روند زاد و ولد است. براین اساس، دولت چین قانون سه فرزندی را در کنگره ملی چین به تصویب رسانده و به زوج ها اجازه داده تا سه فرزند داشته باشند.

تعداد سالمندان ۶۰ ساله و بیشتر در کشور چین در پایان سال ۲۰۱۹ به ۲۵۴ میلیون نفر رسید که ۱۸.۱ درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می دادند؛ جمعیت شناسان پیش بینی کرده اند که جمعیت سالمندان چین تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰۰ میلیون نفر، تا سال ۲۰۳۵ به ۴۰۰ میلیون نفر و تا سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۴۸۷ میلیون نفر افزایش خواهد یافت که این جمعیت سالخورده منجر به اعمال فشار بر نظام بهداشتی، درمانی و مراقبت های اجتماعی کشور خواهد شد.

همچنین پیش بینی شده است که تعداد جمعیت در سن کار نیز تا سال ۲۰۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر کاهش یابد.

یوان شین نایب رییس انجمن جمعیت چین عنوان کرده است که دولت چین بزودی سیاست های جمعیتی فراگیری برای بهبود باروری، کیفیت نیروی کار و ساختار جمعیت معرفی خواهد کرد.