رئیس انجمن علمی طب سالمندان:

آمار سالمندی در ایران تا ۲۰ سال آینده ۲ برابر می‌شود

رئیس انجمن علمی طب سالمندان با تشریح آخرین وضعیت سالمندی در ایران گفت: در حال حاضرحدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که نسبت به ۴۰ سال قبل ۲ برابر شده است؛ این درحالی است که ۲ برابر شدن جمعیت سالمندی بعدی، یعنی از ۱۰ به ۲۰ درصد فقط ۲۰ سال طول خواهد کشید.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر احمد دلبری در گفت و گو با سایت رکنا با اعلام این مطلب اظهار داشت: این سرعت افزایش جمعیت سالمندی در کشور در حالی است که ما زیرساخت لازم برای دوبرابر شدن جمعیت سالمندی را در اختیار نداریم. در دنیا و کشورهای توسعه یافته دوبرابر شدن جمعیت سلامندی حدود ۱۰۰سال طول می کشد.

دلبری با اشاره به اینکه امروز در کشورمان ۸۰هزار سالمند مجرد داریم گفت: این تعداد افرادی هستند که تاکنون اصلا ازدواج نکرده و مجرد باقی مانده‌اند. این درحالی است که براساس تخمین جمعیت شناسان، در آینده نزدیک کشورمان با حدود ۲.۶ تا ۳میلیون سالمند مجرد روبرو خواهد شد.

وی یکی از مشکلات کشورمان در حوزه سالمندی را پدیده سالمندآزاری عنوان کرد و افزود: این پدیده ای است که وجود دارد و آمار آن هم کم نیست و خانواده، جامعه و حتی سازمان ها در این موضوع سهیم هستند.

رئیس انجمن علمی طب سالمندان از دولت سیزدهم خواست تا به سالمندان و مساله سالمندی در کشور توجه بیشتر و ویژه ای داشته باشد و تصریح کرد: امروز در دنیا «سالمندی» یک فرصت در حوزه های مختلف از جمله گردشگری و ایجاد اشتغال است.

دلبری با بیان اینکه اکنون در کشورمان نرخ تعداد تخت آسایشگاهی به نسبت کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است، اظهار داشت: بهتر است پیش از اینکه سالمندان به آسایشگاه سپرده شوند از سرویس ها و مراکز خدماتی دیگری که وجود دارد مثل مراکز روزانه سالمندان، خدمات مراقبت در منزل و شهرک‌های سالمندی استفاده شود و این نوع خدمات نسبت به آسایشگاه اولویت دارد.