علائمی از دمانس و آلزایمر؛

نشانه‌هایی که می‌گویند والدینتان نباید تنها زندگی کنند

پیرشدن والدین تجربه ای ناگزیر و گاه متاثرکننده است. گذر زمان روابط میان اعضای خانواده را دستخوش دگرگونی می کند. گاهی پدر و مادری که عمرشان را صرف مراقبت از بچه هایشان کرده اند، به کسانی تبدیل می شوند که خودشان به مراقبت نیاز دارند. رسیدن به این نقطه تجربه دشواری است و احساسات و عواطف مختلفی را، چه در فرزندان و چه در والدین، بر می انگیزاند.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اَبی شوبرت در ریدرز دایجست نوشت: افراد با بالارفتن سن، تمایل دارند در خانه خودشان زندگی کنند و استقلالشان حفظ شود که کاملا قابل درک است. هیچ وقت فرزندان راضی به ناراحتی پدر یا مادری که تصمیم گرفته است به تنهایی زندگی کند، نیستند. ولی شاید زمانی برسد که ساماندهی یک زندگی نیازمند ایجاد تغییراتی در امنیت و سلامتی والدین باشد. جابه‌جاشدن وظایف آسان نیست و شاید درک اینکه یک پدر یا مادر سالمند چه زمانی و به چه میزانی کمک لازم دارد، می تواند چالش برانگیز باشد.

این نوشته به معرفی نشانه هایی می پردازد که باید با دقت درنظر گرفته شوند تا مبادا پدر یا مادر نیازمند کمک دیگران و فرزندان از آن بی اطلاع باشند.

 

کاهش وزن ناگهانی

اگر احساس کردید پدر یا مادرتان به ناگهان لاغرتر از قبل به نظر می رسد، یعنی او خوب غذا نمی خورد و این می تواند مقدمه ای برای بیماری های شناختی باشد. طبق نظر پزشکان، کسانی که دچار خانوادۀ بیماری های مربوط به ضعف حافظه مثل آلزایمر باشند، ممکن است غذاخوردن یا حتی روش آماده کردن غذایشان را از یاد ببرند. اگر چنین باشد، شاید لازم باشد کسی در کنارشان باشد تا مطمئن شوید که تغذیه کافی و مناسبی دارند.

 

قبض ها و نامه های دست نخورده

روی هم جمع شدن قبض ها نشانه دیگری از اختلالات مربوط به حافظه است. نامه های بازنشده یا قبض های دست نخورده می توانند دلیلی بر از دست رفتن قدرت تصمیم گیری آنها باشد که در نتیجه می تواند به بدهکاری و جریمه شدن آنها بینجامد.

 

بی توجهی به بهداشت فردی

برای افراد دچار دمانس، به یاد آوردن همه فعالیت های بهداشتی روزانه می تواند کاری دشوار باشد. شاید یادشان برود که اصلا باید حمام بروند یا حتی چطور باید خود را بشویند. بی توجهی به بهداشت روزانه می تواند موجب بیماری آنان شود.

 

گم شدن در محیط های آشنا

رفت و آمد به مقصدهای معمولی مثل فروشگاه نزدیک خانه، بانک، محل عبادت یا هرجای آشنایی باید برای والدینتان آسان باشد. اگر دیدید دیگر به آسانیِ قبل به این مکان ها رفت و آمد نمی کنند، یعنی یک جای کار ایراد دارد.

 

تغییرات خانه

یک خانه درهم و برهم لزوما همیشه نشانه بدی نیست، اگر پدر یا مادرتان معمولا کمی شلخته بوده باشد. ولی اگر بعد از یک عمر زندگی مرتب و منظم به یک باره به نظافت و مرتب بودن خانه بی توجهی نشان می دهند، ممکن است پای مشکلی شناختی در بین باشد. به علاوه، در چنین موقعیت هایی چشم بگردانید و ببینید آیا برخی اشیا در جاهای عجیبی قرار داده نشده اند؟ مثلا اینکه بطری شیر به جای قرار داشتن در یخچال، در سینک ظرفشویی باشد. پزشکان می گویند چنین اتفاقاتی دلیل بر شروع دمانس هستند و این به معنی آن است که دیگر نباید عزیزانتان به تنهایی زندگی کنند.

 

تغییر عادات در دنیای مجازی

ممکن است والدینتان سفارش خرید چیزی را بدهند که به آن هرگز احتیاجی ندارند و به این ترتیب ناگزیر به پرداخت هزینه های سنگین شوند. مراقب فعالیت آنان در فضای مجازی باشید. گاهی ممکن است توانایی تشخیص افراد ناباب را از دست بدهند و با افراد خطرناک دوست شوند.

 

خستگی همیشگی

دمانس، آلزایمر و دیگر بیماری های مزمن می توانند ساعت بدن افراد را مختل کنند و باعث شوند پدر یا مادرتان در تمام طول شب بیدار بماند و در طول روز کسل و خسته باشد. این در حالی است که نقش خواب در بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بروز بیماری های مربوط به حافظه بارها اثبات شده است. شاید هم درد در عضوی از بدن یا هرنوع ناراحتی دیگری موجب اختلال خواب ایشان باشد. اگر فکر می کنید استراحت ناکافی باعث بروز مشکلاتی در سلامتی والدینتان شده است، لازم است آنها را بیشتر مورد توجه قرار دهید. اگر موضوع مشکل شناختی نباشد، شاید ملاقات با یک پزشک سالمندی هم مفید باشد تا بتواند توصیه هایی برای خواب بهتر داشته باشد.

 

کلکسیون عجیبی از داروهای تازه

اگر ناگهان خانه والدینتان پر از داروهای تازه عجیب و غریب یا حتی غیرضروری شده است، شاید بتوان این مشکل را با احتمال وجود یک مشکل شناختی توضیح داد. بسیاری از بیماران دچار دمانس یا آلزایمر ممکن است تصادفا داروهای نامناسب را مصرف کنند. باید مطمئن شوید که آنان داروهای مناسب را در زمان مناسب مصرف می کنند. اگر داروهای ضروری ایشان دست نخورده باقی مانده، شاید به این دلیل است که فراموش می کنند آنها را مصرف کنند.

 

ترس، بدبینی و بدخلقی

بیماری های شناختی می توانند باعث شوند تا افراد نسبت به اطرافیانشان (ازجمله اعضای خانواده) بدبین شوند و حتی حالت تهاجمی پیدا کنند. در چنین موقعیتی ممکن است بیماران به درستی تشخیص ندهند که چه کسی می خواهد کمک کند و چه کسی به دنبال آسیب زدن به آنهاست. نگه داشتن ابزارهای دفاعی در خانه می تواند نشانه ای برای وجود مشکل باشد. باید این موضوع را فورا مورد توجه قرار دهید و بدانید در چنین شرایطی تنهاماندن آنها به صلاح نیست.

 

شروع صحبت با والدین

برای شروع صحبت درباره چنین موضوعی، از پدر یا مادر خود بپرسید چه احساسی دارند، چه اهدافی دارند و اینکه آیا متوجه تغییراتی در عاداتشان شده اند. از اینجا می توانید پیشنهاد کمک گرفتن از دیگران را مطرح کنید. شاید آنان اصلا متوجه اشکال کار نباشند، بنابراین گفتگوی آرام و توجه به ذهنیت و دیدگاه آنان اهمیت زیادی دارد.

 

منبع: ریدرز دایجست

برگردان از: فاطمه اتراکی