برنامه کاندیداهای نخست وزیری ژاپن برای نجات نظام بازنشستگی؛

پیشنهاد ادامه اشتغال به‌کار ژاپنی‌ها تا ۷۰سالگی

کاندیداهای نخست وزیری ژاپن، سالمندان را به ادامه کار تشویق می کنند.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از روزنامه ماینیچی‌شینبونِ ژاپن، رشد فزاینده سالمندی جمعیت در ژاپن، موجب شده است تا سه نفر از چهار کاندیدای تصدی پست نخست وزیری آینده در ژاپن به دنبال ترغیب افراد سالمند به ماندن در شغل هایشان باشند؛ آنان این شیوه را چاره ای برای پایداری نظام بازنشستگی این کشور می دانند.

این سه نفر که پیش از این وزیر امور خارجه، وزیر کشور و وزیر برابری جنسیتی ژاپن بوده اند، در گردهمایی آنلاین حزب لیبرال دموکرات ژاپن که برای انتخابات برگزار شده بود، اعلام کردند: می بایست افراد بیشتری از گروه سنی دارای ۶۵ سال به بالا به کار ادامه دهند و بیمه بازنشستگی بپردازند.

در این جلسه نیز اعلام شد که دولت همچنین می تواند از شرکت های خصوصی بخواهد تا شاغلان خود را تا ۷۰سالگی نگه دارند.

طبق نظر این کاندیداها، سن نباید تنها معیار تقسیم کارکنان و بازنشستگان باشد.

کاندیدای چهارم تصدی پست نخست وزیری آینده ژاپن، برخلاف سایرین، با تاکید بر لزوم توجه به گزینه های جایگزین، افزایش مالیات اقلام مصرفی را موثرتر از افزایش تعداد بیمه پردازان می داند و می گوید: آنچه باید از آن دفاع کنیم، زندگی آینده بازنشستگانمان است، نه نظام بازنشستگی‌مان.

آنچه در پس نگرانی های فزاینده درباره آینده نظام بازنشستگی است، کاهش نرخ زادوولد است و از این رو افزایش شمار افرادی که بار مالی نظام بازنشستگی این کشور را بر دوش دارند، برای بقای آن حیاتی به نظر می رسد.

طبق داده های رسمی، بالغ بر ۳۶.۴ میلیون نفر از جمعیت ژاپن را افراد ۶۵ساله و بالاتر تشکیل می دهند. بر این اساس، ۲۹.۱ درصد از جمعیت کل کشور را سالمندان تشکیل می دهند و این بالاترین رقم ثبت شده در ژاپن برای نسبت جمعیت سالمندان به کل جمعیت این کشور است.

گفتنی است، پس از آن که شینزوآبه در آگوست ۲۰۲۰، به دلیل تشدید بیماری، از سمت خود استعفا کرد، سوگا به سمت نخست‌وزیری برگزیده شد که وی نیز، پس از سقوط ارزش ین و کاهش چشمگیر محبوبیتش، یک ماه پیش از نخست وزیری کناره گرفت. به زودی انتخابات درون حزبی حزب لیبرال دموکرات ژاپن در بین ۴کاندیدا برگزار می‌شود که طبق نظر کارشناسان، برنده این انتخابات درون حزبی، قطعا نخست وزیر آینده ژاپن خواهد بود.

 

منبع: ماینیچی‌شینبون

برگردان از: فاطمه اتراکی