آقاجانیان پس از صعود دوباره به قله دماوند مطرح کرد:

آروزی بانوی ۶۱ساله برای صعود به قله اورست/ بازنشستگان باید الگوی امیدواری، پویایی و شادابی برای جوانان کشور باشند

اکرم آقاجانیان (مامان نرگس) بانوی پیشکسوت کوهنورد و از بازنشستگان زیرپوشش صندوق بازنشستگی کشوری پس از صعود مجدد به قله دماوند و اجرای چند عملیات کوهنوردی و غارنوردی، گفت: بزرگترین آروزی من صعود و فتح بلندترین قله جهان در رشته کوه های هیمالیا، یعنی «اورست» است که امیدوارم برای تحقق این آرزو، حمایت شوم.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اکرم آقاجانیان که به گفته خودش، لقب «مامان نرگس کوهنوردان» را دارد، با بیان این مطلب گفت: بسیاری از بازنشستگان و همکاران من که یک فرهنگی بازنشسته هستم، پس از بازنشستگی در خانه ماندگار می شوند و همین خانه نشینی و دور شدن از اجتماع، ورزش و شادی، به روحیه آن ها آسیب جدی وارد می کند.

وی با تاکید بر اینکه «بسیاری از موفقیت های ورزشی و دستاوردهای حرفه ای کوهنوردی من در دوران بازنشستگی بدست آمده است»، اظهار داشت: هر فردی در هر سنی اگر عزم خود را جزم کرده و وارد یک حوزه فعالیتی به خصوص ورزش شود، می تواند به راحتی روحیه و سبک زندگی خود را تغییر داده و شرایط بسیار بهتری در این دوران فراهم کند. توصیه من به همکاران بازنشسته ام، حضور فعال در اجتماع، انجام فعالیت های ورزشی و مشغول شدن به یک حرفه یا فن است.

آقاجانیان با اشاره به صعود تازه اش به قله دماوند گفت: من پیش از این بارها به قله دماوند صعود کردم و در خردادماه امسال هم برای هفدهمین بار صعود کردم؛ این بار هم در ۱۳ تیرماه به مناسبت روز دماوند به این قله صعود کردم که دومین صعود در سالجاری بود.

وی با تاکید بر اینکه «ما توانا تر از آنیم که می پنداریم» گفت: هیچ گاه دیر نیست و انسان در هر شرایطی می تواند کارهای دشواری که شاید زمانی حتی فکرش را هم نمی کرد انجام دهد. مهم آغاز کردن و حرکت است. افتخار من صعودهای مختلف حتی صعود زمستانه به قله دماوند است که یکی از سخت ترین شرایط را برای کوهنوردان ایجاد می کند و خوشبختانه توانستم آن را انجام دهم.

این بانوی کوهنورد و پیشکسوت که اکنون ۶۱سال دارد و ورزش را از ۵۰سالگی شروع کرده است با بیان اینکه «سال ۹۷ موفق به اخذ سیمرغ کوه‌های ایران شدم که به نظرم در این رده سنی هنوز بانوی هم سن من به این مدال دست نیافته» تصریح کرد: این تندیس یا مدال به کوهنوردانی اهدا می شود که موفق به فتح ۳۱قله مرتفع در ۳۱استان کشور شده باشند که من این افتخار را در دوران بازنشستگی بدست آوردم. می‌خواهم بگویم که برای شروع هیچ وقت دیر نیست.

آقاجانیان که در کنار کوهنوردی به شنا، دوچرخه سواری و آمادگی جسمانی نیز در طول هر هفته می پردازد، ادامه داد: بزرگترین آروزی من صعود و فتح بلندترین قله جهان در رشته کوه های هیمالیا، یعنی «اورست» است که امیدوارم برای تحقق این آرزو، از حمایت دیگران به خصوص صندوق بازنشستگی برخوردار شوم.

او همچنین به صعودش به قله آراگاتس یا بام ارمنستان در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: صعود زمستانه به قله آراگاتس در ارمنستان در شرایط بسیار سخت برفی در قالب یک تیم ۱۰نفری انجام شد و من تنها بانوی گروه بودم و با شعار «نه تحریم نه جنگ» صعود کردم. همچنین قله کازبک در کشور گرجستان که به اورست کوچک در دنیا معروف است یکی از دیگر از مهم ترین صعودهای من بود که صعود بسیار دشواری بود چراکه یخچال ها و مسیر بسیار سختی داشت و از نظر درجه سختی با کوه های هیمالیا برابری می کند و به همین دلیل نیز به اورست کوچک معروف است و افتخار می کنم که من به عنوان یک بانو توانستم این صعود را انجام دهم.

وی همچنین به فعالیت های کوهنوردی و صخره نوردی خود در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: صعود خط الراس چهار قله از اشترانکوه در استان لرستان گل گل، گل گهر، گلریران و سنبران در یک روز و فرود از دهلیز کنار سنبران به دریاچه گهر که مسیری بسیار چالشی، مشکل و فنی است، کوهپیمایی یا خط‌الراس پیمایی در سه قله «چین کلاغ، نیلا، دوشاخ ، سیاه سنگ»، شرکت در کلاس حرفه ای سنگنوردی پیشرفته با صعود میمونی، صعود به قله سلطان ویس و همچنین غارنوردی در همان منطقه در روزها و هفته های اخیر انجام شده و همچنان هم با قدرت و علاقه بسیار به این فعالیت ها ادامه خواهم داد.

پیشکسوت فرهنگی عضو صندوق بازنشستگی کشوری فعالیت های خود را الگویی برای جوان ترها دانست و اظهار داشت: حضور من در کلاس های مختلف ورزشی یا تیم های کوهنوردی برای صعود به قله ها، دید مناسبی را در بین جوان ترها ایجاد کرده و اینقدر این حضور جالب بوده که لقب «مامان نرگس کوهنوردان» را به من داده اند و من با روی باز از آن استقبال می کنم. ما بازنشستگان می توانیم الگوی مناسب، پویا، شادمان و امیدوار به آینده برای جوانان، فرزندان و نوه ها باشیم و باید این ظرفیت را جایگزین یاس و ناامیدی و گوشه گیری کنیم.

وی تاکید کرد: هدفم بالا بردن سطح سلامت جامعه و شاد زیستن بخصوص برای بانوان است که در سنین بالا در خانواده الگو هستند و این نوع فعالیت ها باعث نشاط افراد خانواده و جامعه می شود.

آقاجانیان با بیان اینکه «کوه‌نورد شدن با کوه رفتن بوجود نمی‌آید و برای کوه‌نورد شدن باید ابتدا کوه‌های درونمان را فتح کنیم» به ویژگی های یک کوهنورد اشاره کرد و گفت: جوانمردی و فداکاری، ایثار و گذشت، تواضع و فروتنی، ایجاد دوستی، رعایت نظم و انضباط، احترام به دیگران، اطاعت از سرپرستان، مثبت بودن، تحمل یکدیگر، خودباوری، اعتماد به نفس، بی ادعا بودن و … از ویژگی های یک کوهنورد است. همچنین کوهنورد باید صفات زشت و ناپسند مانند تکبر، خودبینی، خود رایی، غرور، تک روی، کوته بینی، حسادت و … را از خود دور کند.