مدیر صندوق بازنشستگی خراسان رضوی خبر داد:

ارائه خدمت به ۱۲۳هزار بازنشسته خراسان رضوی/ تجلیل از ۱۲بازنشسته نمونه کشوری

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در خراسان رضوی گفت: هم اینک ۱۲۳ هزار و ۱۳۵ بازنشسته و موظف عضو صندوق استان هستند که ۶۲ درصد این جمعیت را مردان و ۳۸ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از روابط عمومی مدیریت استان خراسان رضوی، علیرضا کریم دادی روز پنجشنبه (۱۳مردادماه) در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: از این تعداد ۹۵ هزار و ۷۳۳نفر بازنشسته و ۲۷ هزار و ۴۰۲ نفر موظف عضو صندوق بازنشستگی خراسان رضوی هستند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش با ۷۴ هزار و ۲۳۳ نفر، دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۱ هزار و ۵۵۱ نفر، اداره کل جهاد کشاورزی با سه هزار و ۱۹۱ نفر در رتبه اول تا سوم تعداد اعضای صندوق هستند همچنین شهرداری مشهد با ۲ هزار و ۵۸۹ نفر، استانداری خراسان رضوی با ۲ هزار و ۱۷۸ نفر، دانشگاه فردوسی مشهد با هزار و ۹۱۶ و دادگستری خراسان رضوی با هزار و ۴۵۴ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری خراسان رضوی با بیان این که بالاترین سن بازنشسته استان ۱۰۳ سال است افزود: کمترین سن نیز ۳۵ سال و میانگین سنی بازنشستگان استان ۶۹ سال است.

کریم دادی افزود: متوسط حقوق بازنشستگان پس از متناسب سازی حقوق مشترکان، از ۳۷ میلیون ریال به ۷۱ میلیون ریال افزایش یافت. همچنین ۱۵ هزار و ۳۱۲ فقره حکم فوق العاده ایثارگری و ۷۸ هزار و ۱۰۵ حکم افزایش گروه حقوقی بازنشستگان قبل از سال ۹۶ تاکنون صادر شده است.

وی اضافه کرد: پارسال به ۱۶ هزار و ۸۵۳ نفر وام به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال و در سال ۹۸، ۱۸ هزار و ۹۲۱ فقره وام کم بهره ۷۰ میلیون ریالی پرداخت شد. همچنین طی سه سال اخیر ۶۵ هزار و ۴۶۰ فقره وام به طور میانگین ۷۳ میلیون ریالی به بازنشستگان این صندوق در خراسان رضوی پرداخت شده است.

 

بازنشستگان، مهمترین سرمایه اجتماعی جامعه و دستگاه های اجرایی

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی نیز در مراسم گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان و تجلیل از بازنشستگان نمونه استان گفت: بازنشستگان، مهمترین سرمایه اجتماعی جامعه و دستگاه های اجرایی هستند.

کوکب موسوی با اشاره به نامگذاری روز ۲۵ ذی الحجه به نام “روز خانواده و تکریم بازنشستگان” گفت: هدف از این است که مقام و منزلت پیشکسوتان در خانواده و جامعه پاس داشته و تکریم گردد. امیدوارم به نقطه ای برویم که تکریم بزرگان، بازنشستگان و پیشکسوتان به یک فرهنگ عمومی و وظیفه ملی تبدیل شود. چرا که این عزیزان مهمترین سرمایه اجتماعی جامعه و بخصوص بزرگترین سرمایه اجتماعی دستگاه های اجرایی هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی ادامه داد: اما متأسفانه تاکنون شأن و حفظ کرامت این بزرگواران به حق ادا نشده است. هرچند تلاش هایی صورت گرفته ولی تا زمانی که همه دست به دست هم نداده و تبدیل به یک فرهنگ عمومی و باور عمومی نشود، حق ادا نگردیده است.

رئیس ستاد برگزاری شانزدهمین دوره بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان استان خراسان رضویبا اشاره به قدمهای مثبتی که در این راستا در سال های اخیر برداشته شده افزود: طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان که طبق آمار صندوق بازنشستگی استان، متوسط حقوق بازنشستگان استان نسبت به قبل از طرح، حدود ۹۰% افزایش یافته است، یکی از این گام های مثبت بوده است.

وی ضمن عرض تبریک این روز تاکید کرد: از کلیه دستگاههای اجرایی می خواهم که موضوع تکریم بازنشستگان را منوط به یک روز خاص ندانسته و استمرار نشست های دوره ای با آنها جهت بیان مسائل و مهمتر از آن، نشست های مستمر جهت بهره گیری از ظرفیت تجربیات خوب آنها با حضور در کمیسیون ها و تشکل های رسمی و نیز تقویت تشکل های غیررسمی که با حضور و فعالیت این عزیزان است، را در برنامه های کاری خویش قرار دهند.

گفتنی است، در این مراسم که اعضاء دیگر این ستاد، حمیدرضا پناه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش استان، فرزاد فتاحی، مدیرکل ورزش و جوانان استان، یوسف امینی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نصرت الله مختاری، رئیس شورای کانون های بازنشستگی استان، محمود قربانی، رئیس کانون بازنشستگی استانداری و عنایت الله کمیلی، رئیس کانون بازنشستگی کشوری استان حضور داشتند از ۱۲بازنشسته نمونه استان در شش حوزه تجلیل شد.

از سال ۸۶ روز ۲۵ ذی الحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است. علت انتخاب این روز  نزول آیه «هل اتی» در سوره انسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است عنوان شده است.