در تازه ترین کتاب موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا بررسی شد؛

بررسی مطالبات و مشکلات بازنشستگان کشوری در یک کتاب

یکی از تازه ترین پژوهش های موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا (نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری) «پیمایش مطالبات و مشکلات بازنشستگان مستمری بگیر صندوق بازنشستگی کشوری» است که توسط حسن نوری نیا و ریحانه عبدی انجام گرفته است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در پیشگفتار این کتاب ۱۷۸صفحه ای آمده است: یکی از مهم ترین و اصلی ترین اهدافی که مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا به عنوان نهاد پژوهشی صندوق بازنشستگی کشوری برای خود قائل است، دستیابی به بینش تحلیلی و مبتنی بر پژوهش از ابعاد و ویژگی های اعضای این صندوق است.

سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیق و متناسب، بدون دسترسی به داده های عینی، دقیق و قابل استناد ممکن نیست و نمی توان بر پایه ذهنیات، تصورات و پیش فرض ها برای جامعه بزرگی چون بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری با سطح بالای پراکندگی، گوناگونی، تنوع ویژگی ها و خصایص تصمیمات در خوری اتخاد کرد. پیش نیاز هرگونه تصمیم و اقدام سیاستی در این حوزه، برخورداری از آگاهی و اشراف علمی بر خصایص، انتظارات و نگرش های بازنشستگان است.

به منظور نیل به این مقصود و شناخت ویژگی های جامعه هدف صندوق، پژوهش ها و مطالعات مختلفی در سال های گذشته در مؤسسه طراحی و تدوین شده است که هریک بخشی از ویژگی ها و واقعیت زندگی بازنشستگان را بازمی نمایانند. در این مطالعات گاه با استفاده از روش ها و مصاحبه های عمیق تلاش شده است انواع و پیچیدگی ویژگی ها، رفتارها، خواسته ها و مطالبات بازنشستگان مورد شناسایی قرار گیرند؛ و گاه با تحلیل ثانویه داده های پیمایش های ملی- همچون ارزش ها و نگرش ها و سرمایه اجتماعی ایرانیان- از منظر بازنشستگان، داده های کلان در زمینه نگرش های بازنشستگان فراهم شوند.

با این حال، برخی ملاحظات روش شناختی، همواره مانع از امکان تعمیم اطلاعات به دست آمده از این شیوه ها به کل بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری بوده است؛ یا دست کم اطلاعاتی در خصوص پراکندگی و ترکیب و سهم داده های به دست آمده در جامعه هدف صندوق به دست نمی دهند.

در پیمایش های ملی عموما متغیر وضع فعالیت (بازنشستگی) کنترل نمی شود و در عین حال اطلاعات بازنشستگان صندوق های مختلف به صورت تفکیک نشده گردآوری و گزارش می شوند که با توجه به تمایز نسبی بازنشستگان صندوق کشوری در سبک زندگی، نگرش ها و مطالبات -که ناشی از تفاوت آنها در دوره اشتغال، سطح تحصیلات و مواردی از این دست است- می تواند موجد خطاهایی در تحلیل و تعمیم نتایج شود.

از طرفی در پژوهش های کیفی اگرچه شناختی نسبتا ژرف و عمیق از جامعه مورد مطالعه به دست می آید، اما غالبا اطلاعات به دست آمده از این روش را نمی توان به کل جامعه هدف تعمیم داد. از این رو در مجموعه داده های مربوط به اعضای صندوق بازنشستگی کشوری همواره جای خالی پژوهش های عام و پهنانگر که قابلیت تعمیم به کل بازنشستگان صندوق را داشته باشند احساس می شد.

کتابی که پیش رو دارید حاصل پژوهشی است که با هدف بررسی مطالبات و مشکلات بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و با در نظر گرفتن ضرورت تعمیم پذیری داده ها در مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، طراحی و تدوین شده است.

پیمایش ملی مطالبات بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۳۹۹ در میان نمونه ای ۱۲۰۰ نفری از بازنشستگان صندوق و با در نظر گرفتن سهم سطوح مختلف توسعه یافتگی استان های محل سکونت اجرا شد و ابعاد مختلف نگرش ها، مشکلات و مطالبات آنها در مقولات مختلف معیشت و میزان مستمری، وضع سلامت، بهداشت و درمان، اوقات فراغت و امور رفاهی و تفریحی، ارزیابی ها، همسان سازی و تأثیرات کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

امید است یافته های این پیمایش در سیاست گذاری های کارآمد آتی نقشی مؤثر داشته باشد.

علاقه مندان می توانند نسخه پی دی اف این کتاب را از اینجا دانلود کنند.