در نشست انعقاد تفاهم نامه همکاری مرکز نوآوری صبا و پارک فناوری پردیس مطرح شد:

“طرح توانمندسازی شغلی صدف” زمینه‌ای برای ورود فرزندان بازنشستگان به اکوسیستم نوآوری

«طرح توانمندسازی شغلی صدف» نگرش افراد را تغیر می‌دهد و مسیر کسب و کار و اکوسیستم را به بازنشسته‌ها نشان داده و افراد را یادگیرنده و هدفمند می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی مرکز نوآوری صبا؛ معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری در آیین انعقاد تفاهم نامه همکاری مرکز نوآوری صبا و پارک فناوری پردیس، اظهار داشت: رویداد صدف بسیار ارزشمند است و من بنا به تجربه‌ای که دارم همیشه با چنین چالش‌هایی مواجه بوده‌ام. اینکه با توجه به محدودیت‌هایی که دارید افراد خاصی را مورد هدف قرار داده‌اید بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از کارهایی که می‌توانیم پرچم دار آن باشیم این است که بیشتر تمرکز را بر حضور فیزیکی در محیط کار داشته باشیم.

فتح الله شعبانی ادامه داد: شاید بهترین اقدام مسئولیت اجتماعی مرکز نوآوری صبا، رویداد صدف باشد. رویداد صدف می‌تواند رویداد فوق العاده‌ای در اکوسیستم نوآوری رقم زند.

معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: بعضی از بازنشسته‌های صندوق بازنشستگی کشوری، برند و اغلب شخصیت‌های برجسته در حوزه‌های علمی و سیاسی و فرهنگی از بازنشستگان صندوق هستند، اما وارد اکوسیستم نشده اند که با این طرح می‌توان آنها را ترغیب کرد که تجربه خود را به فضایی پیوند بزنند که به ایجاد کسب و کارهای جدید بیانجامد.

در ادامه محمود مرتضایی فرد مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: برای ما که تجربه مراوده با بازنشسته‌ها و فرزندان بازنشسته را داریم رویداد صدف بسیار ارزشمند خواهد بود، اما ما نباید تمرکز خود را فقط روی فرزندان بازنشسته‌ها بگذاریم بلکه باید برای خود افراد بازنشسته‌ هم برنامه داشته باشیم؛ چراکه سالمندان در سنین بالا به این نتیجه می‌رسند که نیاز به مهارت‌هایی دارند که در دوره جوانی آموزش ندیده‌اند.

 

مخاطب اصلی طرح صدف فرزندان بازنشستگان کشوری هستند

عادل دهدشتی مدیرعامل مرکز نوآوری صبا نیز اظهار داشت: مخاطبان «طرح توانمندسازی شغلی صدف» با اولویت جذب فرزندان بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری است.

وی ادامه داد: با همراهی اداره کل امور اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری نیازسنجی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم عدد قابل توجهی از فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان مخاطب این طرح زیرپوشش صندوق بازنشستگی هستند.

او افزود: این دوره‌ها می‌تواند شرکت کننده‌ها را به سفیر اکوسیستم نوآوری تبدیل کند و استفاده از ارزش‌های نوآوری را در سازمان‌های مختلف توسعه دهد.

دهدشتی با اشاره به تامین هزینه‌های «طرح توانمندسازی شغلی صدف» گفت: بخشی از هزینه‌ها بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخشی دیگر را صندوق بازنشستگی کشوری و مرکز نوآوری صبا تامین خواهند کرد و بخش کمی که حدود ۲۰ درصد است را شرکت کنندگان پرداخت خواهند کرد.

وی گفت: در این رویداد به جای استفاده از اساتید آکادمیک از مدیران میانی صندوق بازنشستگی کشوری که درگیر مهارت‌های ساختاری و میدانی هستند استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل مرکز نوآوری صبا اظهار داشت: ۸۰ ساعت آموزش برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است که در این ساعت‌ها مهارت‌هایی از جمله کاروزی در مرکز و معرفی به استارت آپ‌ها و تبدیل به تیم نوآوری اتفاق خواهد افتاد.

دهدشتی گفت: این طرح بیشتر مخصوص بازنشستگان است اما در حوزه کارآفرینی بعد از دوره بازنشستگی نیز در حال بررسی هستیم.

وی با بیان اینکه در «طرح توانمندسازی شغلی صدف» آموزش نرم، غربالگری برای شناسایی افراد مستعد و جذب حوزه‌های نوآوری مرکز نوآوری صبا بررسی شده است، اظهار داشت: تفاوت ما با دانشگاه‌ها و بنیاد نخبگان این است که ما افراد را در صنعت اکوسیستم قرار می‌دهیم.