مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در یادداشتی عنوان کرد:

روز فرخنده صنعت پتروشیمی کشور با بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در یادداشتی که در صفحه شخصی وی در اینستاگرام منتشر شد، سی ام اردیبهشت ماه روز افتتاح مجتمع عظیم پتروشیمی مسجد سلیمان با دستور رئیس جمهوری را روز فرخنده ای برای صنعت پتروشیمی کشور و این صندوق نامیده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر اکبر افتخاری در این یادداشت آورده است: امروز، سی‌ام اردیبهشت‌ماه، روز فرخنده‌ای برای صنعت کشور و نیز صندوق بازنشستگی کشوری بود؛ چرا که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی این نهاد، یعنی پتروشیمی مسجد سلیمان، با حضور ریاست محترم جمهور به بهره‌برداری رسید. اهمیت این طرح را از سه منظر خدمت جناب آقای دکتر روحانی شرح دادم که گزارش آن را در فیلم مشاهده می‌فرمایید و از تکرار آن خودداری می‌کنم.

در این‌جا لازم می‌دانم به ویژه از جناب آقای محمد شریعتمداری، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی که چه در مسیر راه‌اندازی این طرح و چه در پیشبرد سایر برنامه‌های صندوق بازنشستگی کشوری از راه‌گشایی‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ‌شان برخوردار بوده‌ایم، سپاسگزاری کنم. هم‌چنین، مراتب سپاس خود را از کلیه مدیران و کارکنان پتروشیمی مسجد سلیمان و مهندسان پرتوان ایرانی که اجرای چنین پروژه عظیمی حاصل کوشش‌های شبانه‌روزی آن‌هاست، ابراز می‌دارم.

طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی همواره با چالش‌ها و دشواری‌هایی روبروست، اما در یک‌ سال گذشته که راه‌اندازی پتروشیمی مسجد سلیمان شتاب گرفت، کشور عزیز ما با شرایط بسیار دشوار ناشی از تحریم و پاندمی کوید نوزده مواجه بود و از این منظر، تلاش دست‌اندرکاران این پروژه، بیش از پیش شایسته ارج و احترام است.

فقط در یک قلم یادآوری می‌کنم که طی سی و چهار میلیون نفر ساعت کار اجرایی این پروژه، خوشبختانه هیچ حادثه ناگواری رخ نداد و به همین دلیل، پتروشیمی مسجد سلیمان در میان شرکتهای پتروشیمی استان خورستان، رتبه نخست در عملکرد مدیریت را به دست آورد. این پروژه در رعایت استانداردهای زیست‌محیطی نیز موفق ظاهر شده است.

پتروشیمی مسجد سلیمان ظرفیت تولید سالانه ششصد و هشتاد هزار تن آمونیاک و یک میلیون و هفتاد و پنج هزار تن اوره را داراست و با این ظرفیت قادر است که پانزده درصد از نیاز بازار داخلی و نیم درصد از نیاز بازار جهانی را تأمین کند. این واحد صنعتی، سالانه بالغ بر دویست و شصت و هشت میلیون دلار درآمد ارزی خواهد داشت که در حد خود کمک شایان توجهی به اقتصاد ملی است. در عین حال، سهم صندوق بازنشستگی کشوری از این درآمد، صرف پرداخت حقوق و رسیدگی به امور بیمه‌ای و رفاهی بازنشستگان و وظیفه‌بگیران عزیز می‌شود و از وابستگی صندوق به بودجه دولتی می‌کاهد.

دیشب (۲۹اردیبهشت ماه) در سفر به استان خوزستان، عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک سه نیز آغاز شد که در پست جداگانه‌ای درباره آن خواهم نوشت.