گزارشی از آخرین آمار بازنشستگان و وظیفه‌بگیران کشوری تا پایان سال 1399؛

تعداد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گذشت/ کاهش شدید نسبت پشتیبانی

تعداد کل حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در پایان سال ۱۳۹۹ از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گذشت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، فصلنامه آماری زمستان ۱۳۹۹ صندوق بازنشستگی کشوری مشتمل بر آخرین آمار و داده‌های مربوط به جمعیت تحت پوشش تا پایان اسفندماه منتشر شد.

طبق این آمار، مجموع بازنشستگان، ازکارافتادگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری در پایان اسفندماه ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۱۰۵ نفر رسید که از این تعداد، یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۹۲۶ نفر بازنشسته، ۱۳ هزار و ۴۲۱ نفر ازکارافتاده و بیش از ۲۷۰ هزار نفر وظیفه‌بگیر (۶۱ هزار و ۴۲۹ نفر ورثه شاغل متوفی و ۲۰۹ هزار و ۳۲۹ نفر ورثه بازنشسته متوفی) هستند.

بر اساس این گزارش، استان تهران با ۳۱۰ هزار و ۹۶۸ نفر بیشترین و استان ایلام با ۱۲ هزار و ۱۳۴ نفر کمترین تعداد حقوق‌بگیر را در مجموع افراد تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری دارا هستند.

از مجموع یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۱۰۵ نفر حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشوری، ۶۷.۵ درصد (یک میلیون و ۱۵ هزار و ۹۵۶ نفر) مرد و ۳۲.۵ درصد (۴۸۹ هزار و ۱۴۹ نفر) زن هستند.

بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری (۹۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر) مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حدود ۱۳.۵ درصد و وزارت جهادکشاورزی با ۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

فصلنامه آماری صندوق بازنشستگی کشوری همچنین نسبت پشتیبانی (تعداد شاغلین کسورپرداز به تعداد حقوق‌بگیران) این صندوق را در پایان سال ۱۳۹۹، کمتر از هفت دهم (۰.۷) اعلام کرده و یادآور شده است: یکی از چالش‌های اصلی این صندوق کاهش پوشش حمایتی است. این درحالی است که براساس تجربیات بین‌المللی، یک صندوق بازنشستگی پایدار باید دارای نسبت پشتیبانی حداقل ۳ و در سطح مطلوب ۶ تا ۷ می‌باشد.