آلزایمر
براساس یک مطالعه جدید؛

نتایج آزمایش اولیه داروی درمان آلزایمر موفقیت‌آمیز بود

بر اساس نتایج تحقیقات جدید منتشرشده، به‌نظر می‌رسد که داروی تجربی ارائه شده برای درمان بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر زودرس، روند کاهش شناختی را آهسته می کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از ایسنا، این دارو، دوننماب (donanemab) نام دارد و آنتی‌بادی است که پلاک‌هایی به نام آمیلوئید بتا را که تصور می‌شود در بیماری آلزایمر نقش دارند در مغز مورد هدف قرار داده و از بین می‌برد.

بر اساس نتایج مطالعه منتشرشده در مجله پزشکی نیوانگلند و نتایج ارائه شده در کنفرانس بین‌المللی آلزایمر و بیماری پارکینسون سال ۲۰۲۱، مقایسه بین افراد دریافت‌کننده این دارو با افرادی که در این مطالعه دارونما را دریافت نکردند، نشان داد که طی یک سال و نیم ۳۲درصد کاهش شناختی کندتر شده بود. همچنین در افرادی که داروی آزمایشی دریافت کردند میزان پلاک‌های آمیلوئید در مغز نیز کاهش بیشتری داشت.

هوارد فیلیت، دانشمند مغز و اعصاب و مدیر علوم بنیاد کشف دارو آلزایمر که در این پژوهش شرکت کرده بود، گفت: «نتایج حاصل از این مطالعه نسبتا کوچک و زودهنگام نشان می‌دهد که ممکن است این دارو، مزایای نسبتا مفیدی از نظر شناختی در بیماران داشته باشد.»

وی ادامه داد: «اگرچه در این مطالعه میزان کاهش شناختی برای افرادی که این داروی تجربی را مصرف کردند، کُندتر شده بود، اما هنوز مشخص نیست که آیا این کاهش سرعت، تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای در افراد مبتلا به آلزایمر ایجاد کند؛ به‌ویژه این‌که محققان هنگام ارزیابی، آثار یکسانی را در شرکت‌کنندگان در توانایی شناختی مشاهده نکردند.»

فیلیت اظهار داشت: «به‌طور کلی، این مطالعه مثبت بود و احتمالا باید در مقیاس بزرگتر مورد بررسی قرار گیرد.»

این آزمایش در ۵۶ بخش در ایالات‌متحده آمریکا و کانادا انجام شد و شامل ۲۵۷ بیمار بین ۶۰ تا ۸۵ سال بود.

محققان خاطرنشان کردند که آزمایش‌های بعدی با بیماران بیشتر و برای مدت زمان طولانی برای تعیین بیشتر تاثیر و ایمنی دوننماب در بیماری آلزایمر ضروری است.

دکتر ماریا کاریلو، مسئول ارشد انجمن آلزایمر در بیانیه ای عنوان کرد: «این سازمان با این داده‌های امیدوارکننده امیدوار می‌شود.» البته وی خواستار کار بیشتری برای ارزیابی داروی تجربی شده است.

کاریلو همچنین تاکید کرده است: «من به آینده امیدوار هستم.»