مدیرعامل شرکت صدرمعادن ایرانیان خبر داد:

افتتاح «معدن مس مسگران» استان خراسان جنوبی در دهه مبارک فجر

مدیرعامل شرکت صدرمعادن ایرانیان (وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری) از افتتاح معدن مس مسگران دراستان خراسان جنوبی در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: به طور طبیعی بازنشستگان از منافعی که از محل ارزش افزوده فعالیت این معدن بدست خواهد آمد، بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا، شهرام خراطی زاده مدیرعامل شرکت صدرمعادن ایرانیان با اعلام این خبر اظهار داشت: درخصوص معدن مسگران شرکت صدرمعادن با فراز و نشیب زیادی  مواجه بود. در سال های ۹۲ و ۹۳ شرکت های اکتشافی متعددی در رابطه با این معدن فعالیت داشته اند که آخرین فعالیت اکتشافی مربوط به سال ۹۵ و توسط شرکت دایا معدن می باشد.

وی افزود: پس از تلاش و فعالیت های بسیار سرانجام شرکت صدرمعادن در ۲۷ آذر سال گذشته موفق به اخذ گواهی کشف از سازمان صنعت معدن استان خراسان جنوبی شد که با توجه به مدت زمان یکساله اعتبار گواهی کشف، درنهایت تا ۲۷ آذر امسال می بایست گواهی مذکور به گواهی بهره برداری تبدیل می شد.

مدیرعامل صدرمعادن ایرانیان در خصوص مشکلات معدن ورزگ گفت: شرکت صدرمعادن در گذشته با مسائل و مشکلات متعددی مواجه بود. با توجه به پروانه بهره برداری ۱۰ ساله در خصوص این معدن هیچگونه فعالیت خاصی صورت نگرفته بود تا اینکه در بهمن سال گذشته شورای معادن کشور رأی به سلب صلاحیت صدرمعادن از معدن ورزگ را صادر کرد که با توجه به پیگیری های مدیرعامل وقت شرکت و مذاکرات صورت پذیرفته مجوز مذکور سه ماه تمدید شد؛ اما با توجه به  شیوع ویروس کرونا مجدد فعالیت متوقف شد و سازمان صنعت و معدن نیز تصمیم داشت رأی سلب صلاحیت را به اجرا بگذارد.

وی در ادامه گفت: از زمان تصدی پست مدیریت عاملی شرکت صدرمعادن ایرانیان مکاتبات و پیگیری های انجام شده منجر به این شد که حکم سلب صلاحیت ملغی و شرکت صدرمعادن موفق به اخذ پروانه ۲ ساله برای شروع فعالیت بهره برداری شد و مقرر شد بعد از ۲ سال با توجه به فعالیتی های صورت گرفته، مجوز بهره برداری معدن ورزگ تمدید شود.

خراطی زاده اظهار داشت: درخصوص معدن مسگران نیز مانند معدن ورزگ شرکت صدرمعادن با مسائل متعددی مواجه بود؛ به این معنی که اگر تا ۲۷ آذر امسال،  اقدامات لازم جهت دریافت پروانه بهره برداری انجام نمی گرفت، پروانه کشف ابطال و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان خراسان جنوبی می توانست معدن را وارد مزایده کند.

مدیرعامل صدرمعادن ایرانیان با بیان اینکه روز چهارشنبه (یکم بهمن ماه) طرح مذکور از سوی نظام مهندسی معدن استان خراسان جنوبی مورد تصویب قرار گرفته و به سازمان صمت استان خراسان جنوبی جهت صدور پروانه بهره برداری ارجاع شده است، افزود: ما درحال حاضر در انتظار اعلام میزان وثیقه مورد نیاز از سوی سازمان صمت استان خراسان جنوبی جهت ادامه کار هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد که در هفته جاری برای افتتاح و بهره بردای از معدن مسگران در دهه مبارک فجر اقدام شود.

خراطی زاده در خصوص برنامه افتتاح و بهره برداری معدن مسگران نیز بیان کرد: هم اکنون شرکت صدرمعادن در حال عملیات تجهیز معدن است تا انشاله در هفته جاری با توجه به زیرسازی های انجام شده، کانکس های خریداری شده مستقر و مقدمات بهره برداری و افتتاح رسمی انجام شود.

وی افزود: تلاش ما بر این است که در دهه مبارک فجر مراسم افتتاح انجام شود. امیدواریم علاوه بر مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا و همچنین مدیران هلدینگ، استاندار خراسان جنوبی، نماینده محترم مردم شریف سربیشه، فرماندار سربیشه و رئیس کل سازمان صمت استان خراسان جنوبی و سایر مسئولین نیز دراین مراسم حضور داشته باشند.

مدیرعامل شرکت صدرمعادن ایرانیان در خصوص میزان سطح برداشت و عیار مواد استخراجی از این معدن، گفت: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان خراسان جنوبی معتقد است که تحقیقات اولیه و مطالعات قبلی انجام شده از دقت کافی برخوردار نبوده و لازم است که عملیات اکتشاف تکمیلی هم زمان با بهره برداری نیز انجام پذیرد.

وی افزود: بر اساس مستندات شرکت های اکتشافی بنابر سفارش شرکت صدرمعادن در مقاطع زمانی گذشته و مطالعات سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی  ۳۵۳ هزار تن ذخیره قطعی و ۵۳۶ هزار تن ذخیره احتمالی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است ذخیره احتمالی با انجام اکتشافات تکمیلی قابل دسترسی خواهد بود و احتمال می رود ظرفیت واقعی بیش از ظرفیت در نظر گرفته شده باشد و در حال حاضر نهایتاً ظرفیت ۸۸۹ هزار تن برای شرکت صدرمعادن ایرانیان در طرح بهره برداری آماده شده که همین میزان نیز به تصویب رسیده است.

خراطی زاده بیان کرد: طبق این طرح، ظرفیت استخراج سالیانه ۷۰ هزار و ۶۰۰ تن در نظر گرفته شده است و عمر معدن بر اساس مطالعات ۵ ساله و درجه معدن نیز ۳ اعلام شده است که این نیز خبر خوبی است و ما امیدواریم که بتوانیم به ارقام و ظرفیت های بیش از ظرفیت اعلام شده دستیابیم.

مدیرعامل صدرمعادن ایرانیان تصریح کرد: برای طرح مذکور ۱۵نفر پرسنل در نظر گرفته شده است.

خراطی زاده با بیان این مطلب که «بر اساس مطالعات و اطلاعات موجود عیار معدن ۰.۴ درصد است ولی با توجه به مشاهدات عینی این احتمال وجود دارد که درجه خلوص به مراتب بیشتر از عیار اعلام شده باشد»، افزود: عمده مواد استخراجی مس خواهد بود که ممکن است فلزات دیگر نیز موجود باشند، ولی تا زمانی که آنالیز و مطالعات تکمیلی صورت نگیرد، نمی توان اظهار نظر قطعی داشت.

مدیرعامل صدرمعادن ایرانیان در خصوص این که تلاش های صورت گرفته چه تاثیری بر اقتصاد و جامعه خواهد داشت، گفت: مس، فلزی است گران‌بها و پرکاربرد در تمام صنایع که قیمت آن بر مبنای قیمت جهانی (LMB) تعیین می شود.

وی افزود: حوزه معدن جای بسیاری برای فعالیت دارد و حتی مقام معظم رهبری نیز در چندین سخنرانی به این امر اشاره داشته اند که حوزه معادن می بایست مورد توجه و بررسی بیشتری قرار گیرد.

مدیرعامل صدرمعادن ایرانیان با بیان اینکه «استان خراسان جنوبی دارای معادن فراوانی است و  اخیراً نیز استاندار استان خراسان جنوبی به این امر اشاره داشته‌اند که معادن راکد باید مورد بهره برداری قرارگیرد» تصریح کرد: استان خراسان جنوبی جزء مناطق کمتر برخوردار کشور است و در دل خاک این استان ذخایر با ارزش زیادی نهفته است. هر آنچه که مورد بهره برداری در آن منطقه قرار گیرد، علاوه بر این که بصورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال خواهد کرد، ارزش افزوده بیشتری نیز ایجاد می شود و صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان عزیز ما نیز می توانند از منافع آن بهره مند گردند.

وی بیان کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده با مسئولین منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و قول مساعد و همه جانبه و دریافت تسهیلات با توجه به آمادگی زیرساخت ها امیدواریم بتوانیم امکان فرآوری را در آن منطقه ایجاد کرده و «کاتد» که از مواد اولیه ای است که خود ما تولید کننده آن هستیم، بدست آوریم. روشن است که قیمت فروش کاتد قابل مقایسه با فروش مواد خام اولیه نخواهد بود و قطعاً سودآوری خوبی برای هلدینگ و به طبع آن صندوق بازنشستگی کشوری و به طبع آن بازنشستگان خواهد داشت.

مدیرعامل صدرمعادن بااشاره به نام گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید، گفت: از روزی که معدن ورزگ وارد مدار تولید شد تمام تلاش ما بر این بود که با حداکثر توان بهره برداری را انجام دهیم و استراتژی خود را نیز بر مبنای همین امر تدوین کرده ایم.

خراطی زاده اظهار داشت: طبق طرح بهره برداری ظرفیت بهره برداری از معدن ورزگ حدود ۲۰۰ تن پیش بینی شده بود که به لطف خدا و تلاش همکاران هم اکنون این عدد نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن در روز رسیده است.

او در خصوص برنامه های آتی توسعه شرکت صدرمعادن گفت: مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا از روزهای نخست تاکید کرد که شرکت صدر معادن باید به هلدینگ معدنی و صنعتی آتیه صبا و به طبع آن صندوق بازنشستگی کشوری تبدیل شود. از آنجا که شرکت صدرمعادن ایرانیان در خراسان جنوبی از پیشینه خوبی برخوردار نبود و با چالش های متعددی با سازمان صمت استان و سازمان نظام مهندسی استان مواجه بود، آنطور که باید، نمی توانست به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما در آخرین مذاکره با رئیس سازمان صمت استان، قرار شد پس از بهره برداری از معدن مسگران تا پایان سال یا اوایل سال آینده، معادن جدید دیگری هم به مجموعه معادن شرکت صدرمعادن ایران اضافه کنیم.

وی در خصوص نقش هلدینگ آتیه صبا در پیشرفت و توسعه شرکت گفت: مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا  تا به حال از هیچ کمکی دریغ نکرده و تماماً از شرکت صدرمعادن ایرانیان پشتیبانی کرده است؛ هم به لحاظ تصمیمات مدیریتی و هم به لحاظ اخذ مجوزهای لازم، همه گونه حمایت کرده اند و ما هم کمال تشکر را از ایشان داریم و امیدواریم با سعی و تلاش در شرکت صدرمعادن موجب سربلندی مدیران هلدینگ را فراهم کنیم.