محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

بازنشستگی،پایان راه نیست، آغاز فصلی جدید است

محمد شریعتمداری در یادداشتی که روزنامه اعتماد آن را چاپ کرده، بازنشستگی را نه پایان راه که آغاز فصل جدیدی برای این گروه از جامعه می داند.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی/ در عصر حاضر که جوامع مختلف عموما با پدیده سالمندی روزافزون جمعیت و افزایش تعداد سالمندان و بازنشستگان روبرو هستند باید ساختار نظام تامین اجتماعی را به گونه ای تعریف کرد و بنا نهاد که پاسخگوی دغدغه ها و مطالبات اصلی این قشر از جامعه باشد و زمینه آسایش و آرامش آنها را فراهم کند.

بدیهی است در چنین وضعیتی از ترکیب هرم سنی، اگر به چالش‌ها و مشکلات دوران سالمندی و بازنشستگی توجهی نشود و برای مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی در این حوزه، اقدامی هدفمند، منسجم و همه‌جانبه با مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها صورت نگیرد، افزایش هزینه‌های عمومی، فشار بر نظام تامین‌اجتماعی و بحران‌های اجتماعی و سیاسی حداقل پیامدهای آن خواهد بود.

بسیار ضروری است که در همه کشورها و از جمله کشور ما سازوکاری اندیشیده شود تا پیامدهای منفی سالمندی از جمله استرس، اضطراب، ترس از طرد شدن، تنهایی، افسردگی، مشکلات سلامت و… به حداقل برسد.
از یاد نباید برد که بازنشستگان، گنجینه ارزشمند و سرمایه اجتماعی هر کشوری محسوب می‌شوند و بازنشستگی در دنیای مدرن امروزین،فصلی نو در مسیر زندگی انسان است که سیاستگذاران، مسئولان و صاحبنظران باید با دوراندیشی و همه‌جانبه‌نگری برنامه‌ای بلندمدت، کامل و عملیاتی را برای مدیریت پاسخگویی به نیازهای این دوران طراحی کنند.

باید برای افزایش کیفیت زندگی سالمندان و بازنشستگان، ساختار و الگوئی طراحی کرد که متضمن استحکام ارتباط بین نسل‌ها و حفظ پویایی فردی و اجتماعی و نیز ارزش نهادن به حقوق شهروندی افراد در دوران پس از اشتغال رسمی باشد.

ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم متعهد به رعایت حقوق شهروندی همه اقشار مردم و ازجمله قشر فرهیخته سالمند و بازنشسته هستیم و این اصل محور برنامه‌ریزی و فعالیت‌های این وزارتخانه است. اجرای طرح متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین‌اجتماعی پس از حدود ۱۴ سال با هماهنگی و همکاری کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی نمودی از این رویکرد است.

با اجرای این برنامه، مستمری افرادی که ۳۰ تا ۳۵ سال در فعالیت‌های گوناگون خدمت کرده اما از حداقل‌های دریافتی برخوردار بودند، در مرداد ماه سال جاری افزایشی علاوه بر افزایشهای سالانه پیدا کرد که در سال‌های بعد نیز استمرار خواهد یافت.

همچنین با همکاری سازمان برنامه و بودجه و صندوق بازنشستگی کشوری، اقدامات موردنیاز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری صورت گرفت و در مهر ماه احکام جدید این گروه صادر شد، به‌گونه‌ای که حداقل پرداختی به بازنشستگان کشوری پس از همسان‌سازی حقوق، تنها حدود ۱۰ درصد از حقوق شاغلان هم‌تراز کمتر است.

در طول یک سال گذشته که سایه اپیدمی کرونا، آسمان زندگی همه را تیره و تار ساخت، بازنشستگان نیز در معرض تهدیدات مختلف قرار گرفتند و به رغم همه محدودیت‌ها تلاش شد شرایط مناسبی فراهم شود تا با کمترین هزینه و آسیب از این مرحله سخت و صعب عبور کنیم.

در این مسیر، صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدای پاندمی برای حمایت از بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق در حوزه‌های مختلف، کمک‌های رفاهی، بیمه‌ای و درمانی، اطلاع رسانی و حمایت‌های اجتماعی ارائه کرد که از آن جمله می‌توان به ارسال اقلام بهداشتی برای بازنشستگان مبتلا به کووید ۱۹، اعلام آمادگی خانه‌های امید برای در اختیار قراردادن فضای موجود به بستری و خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی، پرداخت ۷۰درصد هزینه تامین کارتریج هموپرفیوژن که تحت پوشش بیمه تکمیلی نبوده و از تجهیزات مورد استفاده در زمان بستری بیماران کروناست، تامین هزینه داروهای فاویپیراویر ( سایتووکس) و رمدسیویر برای بازنشستگان مبتلا به کرونا ، تامین هزینه‌های سی.تی.اسکن و آزمایشگاه بدون نیاز به دستور پزشک متخصص (و فقط با نسخه پزشک عمومی)، امکان آزمایش در منزل با درخواست آنلاین تا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به صورت رایگان اشاره کرد.

سازمان تامین اجتماعی نیز در این دوران، خدمات بسیاری را به طور مستمر به بازنشستگان ارائه کرد؛ طرح ۳۰۷۰ که طرحی برای ارائه غیرحضوری ۳۰ خدمت در بخش بیمه‌ای به منظور کاهش ۷۰ میلیون مراجعه سالانه مردم به شعب تأمین‌اجتماعی است‌، توانست به کاهش قابل توجه مراجعات مردم به شعب و کارگزاری‌ها منجر شود. طرح نسخه‌نویسی الکترونیک و جایگزین شدن سامانه نسخه الکترونیک با دفترچه‌های کاغذی و افزایش مشارکت سازمان تأمین‌اجتماعی در پرداخت هزینه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان از دیگر اقداماتی است که توسط سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شده است. افزایش تعرفه وسایل کمک‌پزشکی و مبلغ کمک هزینه اقلام کمک‌پزشکی پر مصرف تا حدود ۱۰ برابر، کمک به ستاد ملی مبارزه با کرونا و درمان بیماران، اجرای مقدمات کارت اعتباری بانک رفاه به بازنشستگان‌‌، حذف فرآیند تمدید اعتبار دفاتر درمانی‌ و افزایش ۲۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستان‌های موجود سازمان تأمین‌اجتماعی بخش دیگری از این حمایت‌ها بوده است.

امیدواریم روند پیگیری و رسیدگی به مطالبات و خواسته‌های بازنشستگان که همواره از دغدغه‌های اصلی دولت تدبیر و امید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده، کماکان استمرار یابد و شاهد ارتقای روزافزون سطح زندگی عزتمندانه، توام با آرامش و بدون دغدغه این عزیزان باشیم./انشالله