پاسخ‌های صریح مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به پرسش‌ها و انتقادات بازنشستگان:

بازنشستگان نگران تامین منابع مالی همسان‌سازی نباشند/ تغییر طرف قرارداد بیمه تکمیلی ریسک بالایی برای بازنشستگان دارد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه «پس از اجرای طرح همسان‌سازی حقوق، میزان پرداختی ماهانه این صندوق به بازنشستگان ۸۰ درصد افزایش داشته است»، تاخیر چندروزه پرداخت حقوق در دو ماه گذشته را ناشی از مشکلات موجود در روند تامین منابع ذکر کرد  و یاد آورشد بازنشستگان در خصوص تامین منابع حقوق نگرانی نداشته باشند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اکبر افتخاری در نشست مجازی روسای کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور که عصر امروز به مدت بیش از سه ساعت با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد؛ گفت: تامین منابع پرداخت حقوق حدود یک و نیم میلیون بازنشسته کشوری پس از اجرای طرح همسان‌سازی کار پیچیده و سختی است که البته، با حمایت دولت محترم ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه «بار بزرگی بر دوش صندوق بازنشستگی کشوری قرار گرفته است»، افزود: شرایط اقتصادی کنونی کشور، تداوم تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا از اواخر سال گذشته، تامین منابع مالی را بسیار دشوار کرده است.

افتخاری با قدردانی از حمایت‌های ویژه محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یک سال گذشته برای تحقق و اجرای طرح همسان‌سازی تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری بدون یک حمایت جدی بالادستی در سطح دولت نمی‌توانست این کار را اجرایی کند؛ اما با پیگیری جدی وزیر محترم، کار پیش رفت و بخش‌های مختلف دولت با این طرح بزرگ که هزینه مالی سنگینی هم با خود داشت، همراه شدند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه مدیریت صندوق همواره سعی داشته حقوق بازنشستگان را در بیست‌وپنجمین روز ماه پرداخت کند، گفت: متاسفانه حقوق آبان‌ماه در روز سی‌ام و حقوق آذرماه در روزهای سی‌ام آذر و اول دی پرداخت شد که دلیل آن، به همین دشواری شرایط تکمیل منابع برای پرداخت‌ها برمی‌گشت.

وی با بیان اینکه «برخی بازنشستگان به دلیل تاخیر در پرداخت‌ها نگران شده‌اند که طرح همسان‌سازی متوقف شود»، این موضوع را رد کرد و به بازنشستگان اطمینان داد نگران تداوم همسان‌سازی نباشند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بر این اساس تصریح کرد: ما اگر منابع پرداخت حقوق، بیست‌وپنجم هر ماه تامین شود؛ همان روز پرداخت خواهیم کرد و به‌هیچ‌وجه، نیت توقف پول در بانک و یا تاخیر در پرداخت‌ها را نداریم.

 

تاخیر پرداخت به بیمه تکمیلی ناشی از کمبود منابع است

افتخاری در ادامه به انتقادات متعدد بازنشستگان از وضعیت بیمه تکمیلی و پرداخت نشدن بدهی‌های صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد و گفت: تا شهریورماه، ما چندان تاخیری در این زمینه نداشتیم؛ اما قبول دارم که در سه ماه گذشته و به دلیل کمبود منابع مالی و اجرای طرح همسان‌سازی در پرداخت به بیمه‌گذار تاخیر داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه «با رفع مشکلات کمبود منابع، پرداخت‌های خود به بیمه تکمیلی را به روز خواهیم کرد»، افزود: روند بهبود پوشش‌های بیمه تکمیلی هم ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به امضای توافقنامه بیمه دندانپزشکی با شرکت بیمه ملت گفت: در نظر داریم با تعریف فرمول‌هایی به سمتی برویم که با خرید عمده خدمات دندانپزشکی، هزینه‌های آن را تا ۴۰ درصد کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه «بخشی از نقدها و ایرادها به کیفیت خدمات بیمه تکمیلی صندوق و شرکت بیمه‌گذار را قبول دارم»، درعین‌حال، تغییر شرکت بیمه‌گذار را با توجه به رقم حق پرداختی بیمه برای هر بازنشسته را دارای ریسک بالایی دانست و گفت: به‌عنوان کسی که سابقه مدیریت در صنعت بیمه دارم و از شرکت بیمه ایران به صندوق بازنشستگی کشوری آمدم؛ معتقدم مدل کنونی (صندوقی) به نفع بازنشستگان است و دست مدیریت صندوق را برای افزایش پوشش‌های بیمه‌ای بیشتر باز می‌گذارد.

افتخاری در این زمینه به مواردی چون تامین پوشش بیمه‌ای برای واکسن آنفلوانزا و عینک اشاره کرد و یادآور شد: در مدل‌های معمول، شرکت‌های بیمه به این سادگی افزایش پوشش را در وسط دوران قرارداد نمی‌پذیرند.

 

محصولات و سود شرکت‌های صندوق برای بازنشستگان است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه به اجرای بسته‌های مختلف «طرح یاری» با هدف افزایش قدرت خرید بازنشستکان اشاره کرد و گفت: در چارچوب این طرح، همه شرکت‌های وابسته به صندوق که دارای محصول یا خدماتی هستند که به مصرف‌کننده نهایی ارائه می‌شود (مانند: کفش ملی، لبنیات پگاه، هتل‌های ایراگردی و جهانگردی و بیمه ملت)، محصولات و خدمات خود را با تخفیف و تقسیط به بازنشستگان عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: با ادامه روند موجود در فعالیت‌های اقتصادی صندوق، هیچ شرکتی در مجموعه ما نخواهد بود که خدمات خود را با تخفیف و تقسیط به بازنشستگان ندهد و یا سودآوری آن در سبد منابع پرداختی به بازنشستگان قرار نگیرد.

افتخاری با بیان اینکه «سودآوری ۱۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های وابسته به صندوق در سال جاری، مستقیما در بودجه افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده قرار خواهد گرفت»، گفت: امسال هم، بخشی از منابع اجرای همسان‌سازی و یا گسترش پوشش‌های بیمه تکمیلی از محل همین درآمدها تامین شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه «یک ریال از منابع صندوق و یا سود شرکت‌ها را در طرح یاری هزینه نکرده‌ایم»، توضیح داد: در بسته‌های طرح یاری، شرکت‌هایی مانند فروشگاه رفاه یا گروه انتخاب از اعتبارات خود هزینه می‌کنند و حمایت بانک عامل هم، ارتباطی به اعتبارات صندوق در بانک صادرات ندارد.

افتخاری بر این اساس تاکید کرد: منابع مالی صندوق یا بانک عامل که به پرداخت حقوق بازنشستگان اختصاص دارد، در طرح یاری هزینه نشده است و اگر بازنشستگان از خدمات و محصولات ارائه شده در این بسته‌ها ناراضی هستند؛ اجباری در استفاده از آنها ندارند.

 

باید از مدل سنتی گواهی کسر از حقوق بیرون می‌آمدیم

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه به انتقاد برخی از بازنشستگان درباره الکترونیکی شدن خدمات صدور گواهی کسر از حقوق و انتقال آن از ادارات به صندوق پاسخ داد.

به گفته افتخاری، ذی‌حسابی‌های دستگاه‌های اجرایی بارها به صندوق بازنشستگی نامه زده بودند و خواستار تعیین تکلیف و الکترونیکی شدن روند صدور گواهی کسر از حقوق شده بودند و در این زمینه، از صندوق تعهداتی گرفته بودند. مساله بعدی این بود که بازنشستگان ساکن در شهرهای خارج از مراکز استان برای اخذ گواهی باید به تهران مراجعه می‌کردند؛ به‌طوری که ماهانه بالغ بر ۳۰۰۰ نفر از شهرهای مختلف به ستاد مرکزی صندوق می‌آمدند.

وی با بیان اینکه «پس از الکترونیکی شدن، بیش از ۴۰ هزار گواهی کسر از حقوق طی دو ماه صادر کرده‌ایم»، افزود: ادامه روند سنتی نه مورد پذیرش ذی‌حسابی‌ها بود و نه مراجعه به مرکز برای بازنشستگان مخصوصا در شرایط شیوع کرونا، امکان داشت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پایان درباره برنامه‌های جدید صندوق برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری بازنشستگان، اشتغالزایی برای فرزندان بازنشستگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ارتقای کارت دریافت حقوق به کارت هویتی و خدماتی و اصلاح ایرادات اجرایی طرح همسان‌سازی توضیحاتی ارائه کرد.