گزارش خبرگزاری ایرنا از به ثمررسیدن یک ابرپروژه ملی؛

“توسعه، امید و جهش تولید” پیامد افتتاح آزادراه شرق اصفهان

آزادراه شرق اصفهان که به دستور رییس جمهوری و با تلاش شبانه روزی شرکت شرق سپاهان (وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری) افتتاح شد، تسهیل در عبور و مرور شمال به جنوب ، توسعه گردشگری، کاهش ترافیک و آلودگی و صرفه جویی را برای کشور به ارمغان دارد، کارنامه ماندگاری از جنس توسعه، امید و جهش تولید در سال آخر فعالیت دولت به ثبت رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، خبرگزاری ایرنا در گزارشی به اجرای پروژه بزرگ آزادراه شرق اصفهان پرداخته است. در ایم گزارش آمده است: بهره برداری این طرح آنقدر مهم و تاثیرگذار است که به تاکید کارشناسان باید از هر زوایه ای به آن پرداخت و شناسانده شود چرا که با توسعه زیرساختها بویژه آزادراه ها و حمل و نقل به طور قطع نقش مهمی در پیشبرد اهداف مربوط خواهد داشت.
شماری از رانندگان این مسیر مهم ملی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این طرح را یکی از ماندگارترین طرح های راه سازی کشور برشمردند که پیامدهای بهره برداری آن روز به روز بر همه حوزه های مربوط آشکار می شود.
قطعات اول و دوم آزادراه شرق اصفهان، حدفاصل آزاد راه نطنز – اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.
قطعه اول از آزادراه اصفهان – نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان – نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم آن از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشُتِر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.
این طرح آبان امسال همزمان با چند طرح دیگر به صورت ویدئو کنفرانس با دستور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری افتتاح شد به اعتقاد کارشناسان به دلایل افتتاح همزمان انواع طرح های مختلف در سراسر کشور آن طور بایسته در زمانش معرفی و شناسانده نشده است.
از جمله اهداف این طرح مهم زیرساختی می‌توان به تسهیل در حمل و نقل بار و مسافر استان‌های شمالی، تهران، اصفهان فارس، یزد، کرمان و بوشهر، تسریع در خدمات دهی در حوادث غیر مترقبه، ایجاد محور جایگزین با موضوع پدافند غیرعامل و افزایش بهره وری آزادراه اصفهان – نطنز – کاشان اشاره کرد. کاهش مسیر تردد خودروهای عبوری از شهر اصفهان که از نیمه شمالی کشور به سمت استان‌های جنوبی و بالعکس تردد می‌کنند و تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور از دیگر اهداف و مزایای این طرح به شمار می‌رود.

با راه اندازی و بهره برداری از کل آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان استان‌های شمالی به فاصله ۳۵ کیلومتر به بخش جنوبی اصفهان نزدیک‌تر می‌شود و از زمان سفر بالغ بر ۸۰ دقیقه کاهش می‌یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود با تکمیل این آزادراه را روزانه ۲۹ هزار تُن و سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون تن جابجایی بار از این محور صورت پذیرد.

صرفه جویی میلیونها لیتر سوخت در یک سال

به گفته مجریان طرح با افتتاح آزادراه شرق اصفهان در سال اول بهره برداری ۱۵ میلیون لیتر و در دوره ۲۰ ساله بالغ بر ۷۴۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت رقم می‌خورد.

بطورکلی سالانه ۱۵ درصد از تلفات جاده‌ای محورهای مُشرف و پیرامونی و ۲ میلیون تن دی اکسیدکربن در طی دوره بیست ساله کاهش خواهد یافت.

درباره اطلاعات فنی قطعات یک و ۲ آزادراه شرق اصفهان باید گفت که فعالیت‌های اجرایی آزادراه شرق اصفهان در سه قطعه کارگاهی پیش‌بینی شد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قطعات یک و ۲ به بهره‌برداری رسید و قطعه سوم نیز به زودی به بهره برداری می‌رسد.

۱,۸۰۰ میلیارد تومان ارزش آزادراه شرق اصفهان

کل هزینه پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و ارزش آن حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، در این آزادراه شرکت احداث نگهداری و بهره‌برداری آزادراه شرق سپاهان به عنوان مجری و بهره بردار، شرکت مهندسین مشاور رهاب به عنوان مشاور سرمایه گذار و شرکت مهندسین مشاور ابنیه طراحان البرز به عنوان مشاور سرمایه‌پذیر معرفی شدند.

۳۰ درصد از سرمایه گذاری این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و ۷۰ درصد آن از سوی مجموعه هلدینگ آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری محقق شد.

این آزادراه ۶۳ کیلومتر طول، ۳۱ متر عرض، ۶ خط عبور در دو باند رفت و برگشت و ۴۵۰ متر تقاطع اصلی و پل‌های بزرگ فولادی دارد و تعداد پل‌های آب‌رو در آن ۱۵۸ عدد است.

عملیات گوناگون در تمامی پخش‌های خاکریزی، خاکبرداری، زیر اساس و اساس، عملیات فولادی سبک و سنگین، بتن ریزی و آسفالت بطور ویژه و گسترده در این طرح وجود داشت.

 
دارای تجهیزات ایمنی و با کیفیت
 
کارشناسان بر این باورند که یکی از جنبه‌های پراهمیت در آزادراه‌ها استفاده از تجهیزات ایمنی با کیفیت و مناسب است که آزادراه شرق اصفهان نیز در این زمینه وضعیت مطلوبی دارد.

در این طرح آزادراهی ۱۰۰ کیلومتر گاردریل، سه هزار متر مربع تابلو اطلاعاتی شامل ٢۵٠ عدد پایه تابلو، یک هزار و ۷۰۰ عدد هندریل (میله افقی یا شیبدار به عنوان تکیه گاه و راهنما) و ۳۱ متر عرض مسیر آسفالت در نظر گرفته شده است.
همچنین در این آزادراه ١٢ هزار و ۵٠٠ عدد نیوجرسی، ۲۹ و ۵۰۰ متر پداستال (ستون بتنی) و ۶۵ دکل قرار داده شده است.

۲۸۵ کیلومتر خط کشی متصل، ۵۴۰ کیلومتر خط کشی کلی و ۲۵۵ کیلومتر خط کشی منقطع از دیگر مواردی به شمار می‌رود که ایمنی این آزادراه را ارتقا داده است.

 
در این آزادراه همچنین ۳۷۸ عدد پایه روشنایی، ۳۷۸ عدد فونداسیون پایه روشنایی و ۳۴۵ عدد فونداسیون تابلوی اطلاعاتی وجود دارد.

بنا به اظهارات مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان، این طرح در زمره راه‌های ایمن به شمار می‌رود که جان مسافران را از حیث وجود علائم ایمنی و تجهیزات مورد نیاز حفظ می‌کند.

کاهش آلودگی و تصادفات، ثمره آزادراه شرق

علیرضا صلواتی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: کاهش دود ناشی از وسایل نقلیه که پیش‌تر از مسیر دیگر استفاده می‌کردند و کاهش تصادفات از جمله مقوله‌هایی است که سلامت بیشتر را برای همگان به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: با تکمیل این آزادراه جهش قابل توجهی در حوزه حمل و نقل در مرکز ایران رخ می‌دهد و زمینه توسعه بیش از قبل در بخش‌های گوناگون را رقم خواهد زد.

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان گفت: موضوعات ایمنی، امنیتی و زیبایی در پروژه ملی آزادراه شرق اصفهان به خیلی خوب لحاظ شده است.
صلواتی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از پروژه آزادراه شرق اصفهان، نقطه وصل شمال و جنوب کشور به اتمام رسید یعنی بعد از ۱۶ سال اخیر با همراهی کارگران، تکنسین‌ها و مهندسان و شرکت‌ها سرمایه‌گذاری این پروژه ملی انجام شد.

کاهش ۱۵ درصدی تصادفات


وی با بیان اینکه با افتتاح آزادراه شرق اصفهان شاهد کاهش تصادفات به اندازه ۱۵ درصد خواهیم بود، گفت: در یک بازه زمانی ۲۰ ساله می توان کاهش تلفات به میانگین ۲۵۰ نفر را رقم زد.
 
در همین ارتباط استاندار اصفهان اظهارداشت: یکی از مسائل اصلی در استان اصفهان و بویژه کلانشهر اصفهان آلودگی هواست و حجم بالای ترافیک در مناطق شمالی و شرقی طی سالیان اخیر افزایش داشته است.

عباس رضایی در گفت و گو با ایرنا افزود: عبور و مرور وسایل نقلیه بخصوص سنگین که در مسیر شمال به جنوب و بالعکس کشور از منطقه اصفهان رد می‌شوند بر مقدار این آلودگی می‌افزایند که از منابع مهم تولید آلاینده‌ها در این خطه هستند.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه احداث آزادراه از سال ۸۲ آغاز شده بود تا سال ۸۵ تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، تا در نهایت در سال ۹۵ و در دولت دوازدهم با اقدام خوب سازمان بازنشستگی کشوری عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد.

استاندار تصریح کرد: موارد و مسائل این طرح در چند سال اخیر زیاد بود که با جلسات متعدد و زحمات مسؤولان مختلف بویژه معاونت عمرانی استانداری اصفهان مرتفع شد و پیشرفت عملیات اجرایی آن افزایش یافت.

رضایی ادامه داد: کاهش تصادفات جاده‌ای و تلفات حوادث در پروژه برای ما بسیار با اهمیت بود و مطابق پیش بینی‌ها ۱۵ درصد در کاهش حوادث نقش خواهد داشت.

 
وی اظهارداشت: بارها اعلام کرده ایم که موضوع سلامت مردم را با هیچ موضوع دیگری عوض نخواهیم کرد و همچون اهمیت کاهش همه گیری کووید ۱۹، کاهش آلودگی هوا و سوانع جاده‌ای نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

آزادراه شرق اصفهان زمینه‌ای برای توسعه گردشگری

کارشناسان بر این باورند که اصفهان با گستره‌ای به پهنای ۱۰۷ هزار کیلومتر با آب و هوای کوهستانی در غرب، آب و هوای معتدل در مرکز و اقلیمی گرم در شرق یکی از مقاصد اصلی گردشگران در ایام مختلف سال است که البته در ماه‌های اخیر بخاطر شیوع ویروس کرونا میزان سفرها بشدت کاهش یافت.
استان اصفهان با بیش از ۲۰ هزار اثر و جاذبه طبیعی و تاریخی از پل‌ها، کاخ‌ها، مناره‌ها و مساجد یکی از قطب‌های گردشگری کشور و کانون‌های جذب مسافران به شمار می‌رود و بی شک توسعه راه‌های دسترسی به آن به توسعه گردشگری به این خطه کمک شایانی می‌کند.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

در این ارتباط استاندار اصفهان گفت: آزادراه شرق اصفهان بستری مناسب برای ورود بیشتر گردشگران و توسعه این صنعت ایفا خواهد کرد و نقش بسیار پررنگی خواهد داشت.

زیرساخت‌های حمل و نقل لازمه اصلی پیشرفت گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان در این پیوند گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل و محورهای مواصلاتی نقش بسزایی در توسعه گردشگری همچون سایر نقاط جهان در منطقه مرکزی ایران و استان اصفهان ایفا می‌کند.

فریدون الهیاری در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: موقعیت اصفهان به دلیل واقع شدن در مرکز کشور، موقعیتی خاص و تعیین کننده است و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب به حساب می‌آید بنابراین تسهیل تردد در منطقه تاثیر مستقیم در جذب گردشگر دارد.

وی ادامه داد: بیشتر گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند برای حضور در اصفهان، شیراز، یزد و مناطق پیرامونی این استان ها از راه زمینی استفاده می کنند لذا آسان‌سازی برای تردد آنها و بویژه کاهش وقت و ایمن بودن سفر حضور حداکثری آنان را رقم می‌زند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه نمی‌توان درصد مشخصی از افزایش حضور گردشگران بواسطه توسعه آزادراه‌ها اعلام کرد گفت: با اینحال و بدون شک نقش فزاینده و موثری خواهد داشت.

الهیاری اضافه کرد: با همکاری همه جانبه و توسعه راه‌ها باید زمینه پیشرفت صنعت گردشگری را مهیا کرد که این امر خود به گسترش ارتباطات و درآمدزایی منجر خواهد شد.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، این استان بعنوان چهارراه ترانزیتی؛ رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

سود حاصل این ابرپروژه برای حقوق و معیشت بازنشستگان هزینه می شود
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز با اشاره به تاریخچه این طرح گفت: احداث آزادراه شرق اصفهان از سال 1383 آغاز شد و تا سال 1394، فقط 29 درصد پیشرفت داشت. در این سال، با ورود هلدینگ آتیه‌صبا (وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری) به عنوان سرمایه‌گذار جدید، پروژه جان تازه‌ای گرفت اما باز هم از پیشرفت مطلوب برخوردار نبود؛ به گونه‌ای که پیشرفت پروژه تا بهمن‌ماه سال 1398 که اینجانب توفیق خدمت به بازنشستگان عزیز را پیدا کردم، نهایتا به 55 درصد می‌رسید. این وضعیت بدان معنا بود که نه فقط پروژه‌ای ملی با وقفه طولانی همراه شده بود، بلکه دریافت منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در این طرح با تأخیر هرچه بیشتری همراه می‌شد.
افتخاری اظهار داشت: بنابراین، تکمیل این پروژه در اولویت قرار گرفت و موانع پیشرفت آن با تمهیدات گوناگون برداشته شد. در نتیجه، پروژه‌ای که در طول 11 سال فقط 55 درصد پیشرفت داشت، در طول 9 ماه، 45 درصد پیشرفت دیگر را تجربه کرد و به بهره‌برداری رسید.

وی درباره ویژگی ها و شاخص های مهم این ابرپروژه اینگونه توضیح داد: احداث آزادراه شرق اصفهان به عنوان نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور در کاهش آلاینده‌های محیط زیست، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات و تلفات جانی ناشی از آن، ارتقای جایگاه استان اصفهان در حوزه ترانزیت مسافر و بار و کمک به توسعه گردشگری نقش قابل توجهی دارد و در عین حال، فاصله تهران به شیراز را هشتاد دقیقه و فاصله تهران به اصفهان را چهل دقیقه کوتاه‌ می‌کند.

وی با طح این پرسش که «حال، فایده این پروژه برای بازنشستگان کشوری چه بوده است؟» تاکید کرد: نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در این پروژه، 19درصد پیش‌بینی شده که با ارایه سرویس‌ها و خدمات جانبی بین راهی و بزرگراهی به 26 درصد بالغ خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین گفت: بدین‌ترتیب، صندوق بازنشستگی کشوری افزون بر کمک به توسعه کشور، سرمایه‌گذاری پایدار و مطمئنی را به انجام رسانده که سود حاصل از آن صرف پرداخت حقوق و ارایه تسهیلات رفاهی و معیشتی به بازنشستگان و وظیفه‌بگیران کشوری خواهد شد.